2014. október 25. szombat | 43. HÉT | 298. NAP | 20:58 | BIANKA, BLANKA

E-útdíj: pár nap múlva indul, de csak az ára biztos

2013. június 27. | 17:30
Július elsejével élesítik az e-útdíjat Magyarországon, azonban a rendszer több sebből vérzik: regisztrálni csak magyarul lehet, a fizetőkapuk nagy részét pedig még nem állították fel. Mindezek mellett a kilométerdíjak az élelmiszerek árában is drágulást hoznak, a kisebb falvakban pedig megnőhet a teherforgalom, ha a spórolás jegyében a kamionok elkerülik a fizetős útvonalakat.

18 és 130 forint közt kilométerenként

Július elsejével indul Magyarországon az e-útdíj rendszere, melyet a főbb közlekedési útvonalakon minden 3,5 tonnánál nehezebb hazai és külföldi tehergépjármű után kell megfizetnie a fuvarozóknak. A díj mértéke a járművek kategóriájától - J1/kéttengelyes; J2/háromtengelyes; J3/négy, vagy több tengely - és a környezetvédelmi besorolásuktól függ. Az is módosít a kilométerenként fizetendő összegen, hogy mely utakon - főút, gyorsforgalmi út, autópálya - közlekedik egy adott tehergépjármű. Egy kilométernyi úthasználatért a kategóriáktól függően 18 és 130 forintot kell fizetni egy teherautó után, ezt azonban sok fuvarozással foglalkozó cég sokallja, a kisebbek attól tartanak, nem tudják kikalkulálni a megemelkedett szállítási költségeiket, vagy pedig nem tudják továbbhárítani egy bizonyos szint után a megrendelőiknek.

HU-GO: magyarul sem használható teljesen

Az e-útdíjat a HU-GO elnevezésű rendszer szolgálja ki, azonban a honlap több sebből vérzik: regisztrálni csak magyar nyelven lehet (angolul és németül egyelőre nem, holott 7 nyelvre kívánták lefordítani az oldalt a nemzetközi fuvarosokra tekintettel), a fizetendő útszakaszok térképe egy jpg és egy pdf-fájlt takar. A magyar oldalon működik ugyan a kalkulátor, mellyel a kategóriás besorolás függvényében ki lehet számolni a fuvardíjat, azonban útvonalat a térkép nem ad ki.

A rendszer további problémái közé tartozik, hogy alig adtak még át fizetőkapukat és jegyértékesítő automatákat, így a kamionosoknak a határon, vagy pedig az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) ügyfélszolgálatain kell e-jegyet venniük. Ugyanakkor a jegyértékesítő helyek listája sem szerepel a honlapon.

Az útdíj megfizetését az ÁAK nemrég átadott mozgó egységei és a rendőrség közösen fogja ellenőrizni, utóbbiak szabhatják ki a bírságokat a jogosulatlan úthasználókkal szemben.

Mivel a regisztráció június 24-én indult el a HU-GO szerverére, de július elsejével már az e-útdíjat kell fizetni, gyakorlatilag egy hét alatt kell a magyar fuvarozók megközelítőleg 300 ezer tehergépjárművét beregisztrálni (magát a megtett utat pedig egy GPS-alapú szerkezet fogja mérni a járművekben). Ez is pluszköltséget jelent a szállítmányozási cégeknek, ha pedig ezeket nem tudják beszerezni júliusig, marad az e-jegy, melyet valószínűsíthetően hosszas sorban állás után lehet csak megváltani - ez pedig a fuvarozás idejét növeli.

Drágulhatnak az élelmiszerek

Az útdíj költsége az élelmiszerárakban is jelentkezhet, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége 30 százalékos drágulással számol egyes élelmiszereknél, az ágazatnak a szervezet szerint az e-útdíj 20 milliárdos többletköltséget is jelenthet.

"Az ÉFOSZ sajnálatosnak tartja, hogy az e-útdíj bevezetésével a kormány újabb terhet rakott a hazai élelmiszeripari vállalkozások vállára. Az intézkedés miatt ugyanis a fuvarozók kénytelenek jelentősen megemelni szolgáltatásaik árát, ezért a szállított termékek előállítási költségei is növekednek. Az élelmiszer-feldolgozó ágazatot sújtó különadók, a versenyhátrányt okozó gazdasági környezet és a csökkenő fogyasztás miatt egyébként is nehéz helyzetben lévő vállalkozások az újabb terhet nem képesek lenyelni és kénytelenek többletköltségeiket az átadási árakban érvényesíteni. Ha a kereskedők elfogadják a beszállítói áremelést, de tovább hárítják a fogyasztókra, akkor az élelmiszerek fogyasztói ára ismét emelkedni fog, meglódulhat az élelmiszer-infláció, ami tovább csökkentheti a fogyasztást.

Mindemellett az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező fogyasztók tűrőképessége szempontjából sem elhallgatható az a tény, hogy az e-útdíj - mint minden fix költség - százalékosan nagyobb áremelkedést okoz az eleve alacsonyabb fogyasztói árú termékek, így például az alapélelmiszerek esetében. Emiatt fordulhat elő, hogy a szállítási költségek növekedése miatt egy jelenleg 100 forintba kerülő termék ára akár 130 forintra is emelkedhet, tehát 30 százalékos is lehet majd az emelkedés, míg egy több ezer forint értékű, prémium termék árában a növekmény nem éri majd el az egy százalékot sem.

Ha azonban a kereskedelmi láncok nem lesznek hajlandóak magasabb áron átvenni az élelmiszer-feldolgozók termékeit, akkor az élelmiszer-feldolgozó ágazatban jelentős csődhullámra kell számítani" - olvasható közleményükben.

Falura mennek a teherautók?

Az útdíj megfizetésének kikerülése valószínűsíthetően a kisebb mellékutakra és falvakba terelheti a teherforgalmat, amely az ott lakók életét nehezíti meg. Mivel kilométerenként akár 130 forintot is fizethet egy fuvarozócég, várható, hogy lesznek olyanok, akik rámerészkednek a kisebb útvonalakra, mert bár időben és esetleg távolságban hosszabb lesz a szállítmányozás, de a költségeket tekintve még mindig olcsóbb, mintha az útdíjköteles szakaszokon közlekednének.

Baranyában a 6-os, 56-os, 57-es, 58-as, 578-as, 61-es, 611-es, 66-os és 67-es utak bizonyos szakaszai lesznek fizetősek az M6/M60 autópályákon kívül. Eddig az 58-as úton a Tenkes lábánál, Harkány előtt telepítettek ellenőrző kaput Baranyában.


Forrás: Pécsi STOP/hu-go.hu/efosz.hu/vastagbor.blog.hu/   |   STOP

címkék
E-útdíj, 2013. július 1., bevezetés, fuvarozás, szállítmányozás, élelmiszer, drágulás, költség, növekedés, alternatív, útvonal


a rovat további hírei
Elképesztő: megújult az ipari park Dunavarsányban Van itt élet: Tolnay kiállítás és konferencia a Vígszínházban Itt a nap híre: jön az új Tudósok lemez Ne felejtse el, hajnalban nyerünk egy órát A rendőrök elől nem lehet fekete gyógyszergyárat eldugni Nem kellett volna kezességet vállalni - és önbíráskodni sem A környezet-egészségügyi intézetszerint így kell smartul fűteni
címlap »
fotó, videó »
Sztárklikk »
1/5
CHF / HUF

szavazás
Ön egyetért a hajléktalanok belvárosból való kitiltásával (a külvárosi részekbe szorításukkal)?

bővebben
Igen Nem
címkefelhő

Lara a szőke bombázó
Már a puszta megjelenési is hivalkodó, pláne ha Ő is úgy akarja.
Lily mindenkit az ujja köré csavar
Van aki a szépségét is fegyverként tudja alkalmazni. Lily ilyen jelenség és mindenkit lefegyverez.