Egyre jobban bűzlik a pécsi Volvo-beszerzés

2016. június 5. 09:27 2016. jún. 5. 09:27

Egy közvetítő cég közreműködésével vásárolt az elérhetőnél drágábban buszokat a pécsi közlekedési cég - írja a Népszabadság. A lap szerint (is) egyre több a gyanús körülmény.

Pécs kormánypárti vezetése sikertörténetnek tartja az önkormányzat tömegközlekedési cégének, a Tüke Busz Zrt.-nek a járműcsereprogramját, noha egymást érik a megválaszolatlan kérdések a tavaly összesen 3,5 milliárd forintért megvásárolt, majd forgalomba állított 115 használt Volvo busz beszerzése ügyében - írja a nol.hu.

A Tüke által kiírt közbeszerzésen csak a holland Bus&Coach Trade BV indult egy nyolcéves Volvo-flottával, így a céget győztesnek hirdették ki. A Bus&Coach szerepe több szempontból is különös. Mindenekelőtt azért, mert még 2014 decemberében a Volvo Hungária Kft. vezetője levélben tájékoztatta a Tüke fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt, hogy Hollandiában eladásra vár egy nyolcéves Volvo-flotta. Ez a flotta pedig ugyanaz volt, mint amelyet később, 2015 áprilisában megvásárolt a holland cégtől a Tüke - az ár viszont, a Népszabadság információi szerint nagyon is különbözött.

Úgy tudjuk - és ezt a Tüke kérdésünkre nem cáfolta -: a szólóbuszokat 18 ezer 770, a csuklósokat 19 ezer 550 euróval drágábban vették meg, mint amennyiért a Volvo Hungária Kft. által jelzett holland cégnél kínálták. Összességében 700 millió forinttal olcsóbb lett volna, ha a Volvo magyarországi cége által ajánlott hollandiai eladótól vásárolja meg a Tüke a buszokat. Igaz, a levélbeli ajánlat nem tartalmazta a flotta beszállításának költségét és a buszok a Tüke által igényelt kisebb átalakításának árát, ám ha ezeket is beleszámítjuk, a különbség akkor is jelentős.

De talán ennél is fontosabb kérdés: ha a Tüke Busz Zrt. vezetése és Pécs irányítói tudták, hogy olcsóbban is beszerezhető a flotta, akkor miért nem nyilvánították eredménytelennek a pályázatot vetette fel a kérdést az újság. Megkerülhetetlen az a kérdés is: a Bus&­Coach honnan tudta, hogy meg kell szereznie a Volvo-flotta továbbértékesítési jogát, mert arra a Tüke biztos vevő lesz, akár emelt áron is? A Tüke sofőrjei arra gyanakszanak, a holland pályázónak valaki súgott Pécsről, ezzel kárt okozva a cégnek meg a városnak, extraprofithoz juttatva az eladót.

Paiger tavaly - már a beszerzés lezárulta után - távozott a Tükétől. Ezzel együtt is furcsa, hogy családjának cége, az Autópark 2010 Kft. hozta be a buszokat, másrészt Paiger vette át a járműveket a Tüke képviseletében, külső szakértőként, tanácsadóként.

A szállításért a Bus&Coach fizette meg az Autóparkot, a meózásért pedig a Tüke Paigert. Vagyis Paiger dolgozott a vevőnek, családjának cége az eladónak - így a Népszabadság.

Baracsi László, a Tüke egyik elnökségi tagja a cikk szerint "sikeresnek érzi a Volvo-vásárlást, mert más hazai közlekedési cég is vett ugyanilyen buszokat, és magasabb áron jutott hozzájuk - igaz, konkrét várost és beszerzést nem nevezett meg".

A Volvo Hungária által ajánlott flotta a jelek szerint attól drágult meg, hogy a 115 jármű a közbeszerzésen induló Bus&Coach közvetítésével jutott el Pécsre, és a nyertes rátette a saját percentjét - vonta le a cikk a következtetéseket.

Forrás: pecsistop.hu