Országos para a nyitott buszfülke

2016. július 26. 17:23 2016. júl. 26. 17:23

A budapesti buszsofőrök a testi épségüket féltik a nyitott fülkékben. A probléma az egész országban élő, és ez Pécsen sincs másként, ha vannak is nüansznyi különbségek.

Most éppen a fővárosban lángolt fel a „fülkeforradalom”: a Népszabadság cikke szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nem hajlandó átalakítani a nyitott üléseket, miközben az utasokkal egy légtérben dolgozó járművezetők atrocitásoktól tartanak.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke szerint a járművezetőket sokszor szidalmazzák, leköpdösik, megfenyegetik, s még fel is jelentik őket. Ez utóbbi kapcsán leszögezte, hogy a BKK elvtelenül utasbarát gyakorlatot folytat, ezért még a nyilvánvalóan alaptalan feljelentést is a járművezetőnek kell bizonyítékokkal alátámasztva – akár hetekig tartó kínos eljárásban – cáfolnia – írja a Népszabadság.

Ugyanezt a problémát Pécsről jó ideje jelezték, de országos szinten sem ismeretlen. - Pécsen jó ideje szajkózzuk már, de a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VKSZSZ) ülésén is felmerült már a probléma – mondta Hofekker Ferenc, a pécsi Független Demokratikus Szakszervezet elnöke, aki egyben az országos VKSZSZ alelnöke is.

Hofekker kiemelte: nem véletlenül ágálnak kezdettől fogva a nyitott fülkék ellen. Nem csak az atrocitásoknak van jobban kitéve a sofőr, de nagyobb a balesetveszély is. A szakszervezeti vezető kiemelte: volt, hogy egy fékezésnél az utas – nyilván ösztönösen cselekedve – a buszvezető karjában kapaszkodott meg, de történhetett volna ennél rosszabb is. Egy tragikus balesethez az is elég, ha véletlenül egy doboz hideg üdítőt a buszvezető ölébe öntenek.

A szakszervezeti vezető beszélt arról is: volt egy időszak, amikor még a zárt buszokat is feltörték Pécsen. Most, ha a sofőr leszáll segíteni egy mozgáskorlátozottnak, babakocsis anyukának, nem csak személyes értékei maradnak teljesen őrizetlenül, de a jegyek és a váltópénz is. Ezekért pedig akkor is ő a felelős, ha megőrzésükről nem tud mindig gondoskodni.

Sajnos, bele sem gondolnak abba, hogy mekkora veszélynek teszik ki az utasokat azok, akik ezt a megoldást elfogadhatónak tartják – mondta Hofekker Ferenc. - Tele van az internet olyan videókkal, melyeken látszanak a sofőrtámadások és azok következményei is, amikor a megtámadott sofőr belehajt a szembejövő forgalomba, súlyos balesetet okozva. De nem kell támadás sem, elég, ha valaki egyensúlyát veszti és a vezetőfülkébe esik.