Most akkor lesz, vagy nem lesz elektromos busz Pécsen?

2016. október 17. 14:19 2016. okt. 17. 14:19

Bár tavasszal már született Pécsen elektromos buszok beszerzésére egy közbeszerzés, amit megnyert egy magyar gyártó, a járművek még mindig nem láthatóak a baranyai megyeszékhelyen. A gyártó cég vezetője pécsi pénzhiányról beszél, az önkormányzat még a nyáron uniós forrásra várt.

Nyertes közbeszerzés elektromos buszokra..

A pécsi önkormányzat nagyon elkötelezett az elektromos tömegközlekedés létrehozásában a megyeszékhelyen, 2016 tavaszán és kora nyarán három előterjesztés is foglalkozott a témával.

A közgyűlés és gazdasági bizottsága egy nyílt közbeszerzést követően zárt ülésen döntött elektromos buszok beszerzéséről, a tendert végül a magyar MABI-Bus Kft. nyerte meg, amely az Evopro cégcsoport tagja.

A legalább 24, de opcionálisan akár 30 elektromos jármű gyártója már május végére meglett tehát, azonban a beszerzéshez szükséges bruttó 4,5 milliárd forint sehol sem volt.

"A Mabi-Bus a Modulo névre keresztelt elektromos járműcsaládot gyártja, ezek egyik, korábbi műszaki tartalmú, azóta frissített modelljét bő másfél éve már tesztelhették a pécsiek. A pályázat szerint nyolc tizenkilenc üléses midibuszt nettó 1 milliárd 164 millió forintért, négy, szintén 19 üléses, de másik típusú elektromos midibuszt nettó 582 millióért, tizenkét darab, huszonhat üléses szóló e-buszt összesen nettó 1 milliárd 789 millióért vásárolna Pécs." - bama.hu

..uniós pénzből - amire pályázni kell

A buszvásárlásra ugyanis az önkormányzat uniós pénzt akart szerezni, ennek kapcsán a testület június végi közgyűlésére született egy előterjesztés, melyben a következőek olvashatók:

"A fejlesztés megvalósításához szükséges forrás biztosítása – azaz a pályázatok előkészítése – és a konkrét forgalomba állításhoz szükséges közbeszerzési eljárások lebonyolítása párhuzamosan zajlott, melynek eredményekét Pécs MJV (Megyei Jogú Város - a szerk.) első vidéki városként sikeres, az uniós szervek által elfogadott és ellenjegyzett közösségi értékhatár feletti nyílt közbeszerzési eljárást bonyolított le elektromos buszok beszerzésére.

A nyílt közbeszerzési eljárás eredményhirdetésére 2016. április 11-én a szerződéskötésre pedig 2016. május 9-én került sor. Az eljárás eredményéről szóló hirdetmény 2015/S 198-358927 számon jelent meg, melynek eredményeként elmondható, hogy Pécs az uniós pályázati rendszerben első alkalommal úgy fog pályázatot benyújtani, hogy az érvényes és eredményes közbeszerzési eljárás ismeretében kerül benyújtásra a pályázat."

Az előterjesztést a közgyűlés megszavazta, és jól látható, hogy júniusban még nem nyújtotta be az önkormányzat a pályázatot.

Ugyanebben az előterjesztésben olvasható az is, hogy mivel egy teljesen új közlekedési rendszerről van szó (tisztán elektromos hajtású buszok), ezért szakaszosan vezetnék be ezt: először a belvárosban a 44-es vonalán, és két darab járművel tesztelnék az elgondolást. A két busz az Evopro-csoporthoz tartozó MABI Modulo C68 ES típusú jármű lenne, amely 8 méteres, minimum 165 kilométer hatótávolságú és 19 fix ülőhellyel rendelkezik.

Ehhez szükséges egy gyorstöltő megépítése is, melyet a Tüke Busz Zrt. tüskésréti járműtelepére álmodtak meg az előterjesztés készítői. A két járműre és a gyorstöltőre, valamint különféle tervekre összesen bruttó 419,735 millió forint kellene, amit ugyancsak uniós TOP-forrásból teremtene elő az önkormányzat.

Pécsi pénzhiány?

Az elektromos buszokról ezután nem sok mindent lehetett hallani, ám október 15-én a Magyar Nemzet egyik cikke foglalkozott a hazai buszgyártás helyzetével. Ebben megszólaltatták az Evopro Holding Zrt. tulajdonosát, Mészáros Csabát is:

"Az Evopro mindenféle állami támogatás nélkül hatmilliárd forintot fektetett be az elmúlt években Magyarországon: három bu­szunkra van típusengedély, saját elektromosbusz-fejlesztéseket végzünk, szabadalmaink vannak, és 450 embernek adunk munkát.

Ennek ellenére pénz vagy egyéb döntés hiányában még a megnyert közbeszerzések sem teljesülnek – fogalmazott Mészáros Csaba, felidézve: Pécsett a pénzhiány miatt nem tud elindulni a 26 busz beszerzéséről szóló szerződés, míg a metrópótló buszokra kiírt – eredetileg szintén elnyert – megbízást a féléves határ­idő utolsó napján mondta fel a főváros. A társaság vezetője szerint ilyen körülmények között lehetetlen a hatékonyság és a termelékenység növekedésére koncentrálni, ami biztosíthatná a valódi béremeléseket."

Az Evopro vezetője tehát úgy tudja, hogy pénzhiány miatt nem indult be a 26 elektromos buszról szóló üzlete.

Ezzel viszont ellentétben áll az önkormányzat júniusi előterjesztése, amely egyelőre két darab elektromos járművel számol.

A Pécsi STOP úgy értesült, egyelőre nincsenek Pécsen elektromos buszok, de a tüskésréti járműtelepen sem épült még meg a kívánt gyorstöltő.

Az egymásnak ellentmondó hírekkel kapcsolatban mind a gyártócéget, mind pedig a pécsi önkormányzatot is megkerestük - amint válaszolnak, újabb cikkel jelentkezünk.