Rábólintott a kormány az új balatoni kompjáratra

2017. január 1. 12:10 2017. jan. 1. 12:10

Hazai forrásból, 5,6 milliárd forintból indulhat be a második balatoni kompjárat Fonyód és a Badacsony közt. A Magyar Közlönyben december végén jelent meg a 2016-ban egyszer már visszahívott balatoni fejlesztési csomagról szóló új kormányhatározat.

Újra beindítják a fejlesztési csomagot

Karácsony után jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, melyre sokan vártak a Balaton környékén.

A kormányhatározat szerint 365,4 milliárd forintot terveznek fordítani a 2020-ig tartó fejlesztési ciklusban a balatoni fejlesztésekre magyar és uniós forrásokból.

A kormány még tavaly jelentette be a Balaton átfogó fejlesztését célzó csomagot, ám azt idén nyár elején visszavonták - írtuk korábbi cikkünkben.

Az MTI híre szerint a támogatott stratégiai célok a turisztikai fejlesztések, gazdaság és innováció, egészséges Balaton-termékek, vízminőség, biztonság, közlekedési infrastruktúra, területfejlesztés, humánerőforrás-fejlesztés, a közúti, vízi, légi közlekedési infrastruktúra és járműpark fejlesztése, továbbá a turisztikai szolgáltatások fejlesztése.

A konkrétan megnevezett fejlesztési célok közül 42-t - mintegy 263,7 milliárd forintos támogatási kerettel - uniós, további 14-et - 101,7 milliárd forintos támogatási kerettel - magyar forrásból terveznek megvalósítani.

A kormányhatározatban újdonság a visszavont határozathoz képest, hogy a végrehajtásban kiemelt szerepet szánnak a Magyar Turisztikai Ügynökségnek és kiemelt figyelmet szentelnek a Balatoni Hajózási Zrt., valamint a Hévízi Tófürdő működésének átvizsgálására, továbbá a sármelléki repülőtér forgalomnövekedése ösztönzésére.

A korábbiaktól eltérően nem uniós, hanem magyar forrásból valósulhatnak meg a vízgazdálkodási fejlesztések, amire immár 35 helyett 41 milliárd forintot szánnak, és jóval több forrás jut a közlekedésfejlesztésre. Bekerült a fejlesztési célok közé 17 milliárd forintos támogatási kerettel egy balatoni témapark létrehozásnak terve is.

A kormányhatározat értelmében az év végéig létre kell hozni egy állami tulajdonú nonprofit gazdasági társaságot az említett fejlesztési feladatok szakmai koordinációjára, amelyben a tulajdonosi jogok és kötelezettségek összességét az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter által rendeletben kijelölt személy gyakorolja.

A balatoni program végrehajtása érdekében az érintett minisztériumoknak 2017. június 30-ig a kormány elé kell terjeszteniük a hozzájuk tartozó operatív programok és fejlesztési keretek módosítására vonatkozó javaslatokat, illetve gondoskodniuk kell az éves fejlesztési keretekről szóló már nevesített, illetve a balatoni kormányhatározatban meghatározott fejlesztéseknél a felhívások meghirdetéséről, a mielőbbi kötelezettségvállalásokról és a támogatási szerződések mielőbbi megkötéséről. A nemzetgazdasági tárcának bizonyos fejlesztések megvalósításához biztosítania kell a többletfedezetet jövő év közepéig.

A kormányhatározat számol azzal az eshetőséggel is, ha meghiúsul a tervezett fejlesztések uniós támogatása. Több érintett tárcának és a Miniszterelnökségnek is előterjesztést kell készítenie - szintén jövő év közepéig -, miként lehet biztosítani a finanszírozást ebben az esetben - olvasható az MTI hírében.

5,6 milliárd jut a fonyód-badacsonyi új kompra

A Balaton nyugati medencéjében évtizedek óta vitatéma a második balatoni komp ötlete, amely a déli parti Fonyódot kötné össze az északi parton található Badacsonnyal.

Személyforgalom már régóta működik a két település között, a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) honlapján található menetrend szerint Fonyód és Badacsony közt a hajó 25 perc alatt teszi meg a durván 6 kilométeres utat, a jegy 1200 forintba kerül egy felnőttnek.

Autóval ugyanez az irány jelenleg 65 kilométerbe és egy órányi utazásba telik a Google útvonaltervező alkalmazása szerint.

A BAHART tájékoztatója szerint a tihanyi komp jelenleg 8 perc alatt teszi meg a Szántód-Tihanyrév közti utat (mivel ott a legkeskenyebb, mintegy másfél kilométernyi széles a Balaton), egy útra egy személyautóra 1700 forintot kell kifizetni, plusz a felnőtt jegy személyenként 600 forintba kerül.

A kompok az év minden napján üzemelnek, főidényben (július 1. és augusztus 28. között) 6:40-től 23:40-ig járnak 40 percenként, működésüket sűrítik, ha úgy kívánja a forgalmi helyzet. A kompok csak szélsőséges időjárás, vagy kedvezőtlen jégviszonyok miatt állnak le.

A december végén megjelent kormányhatározat értelmében a kompjárat beindítására hazai forrásból 5,6 milliárd forint érkezhet, mindezek mellett a BAHART hajóparkját 4,9 milliárd forintnyi hazai forrásból fejlesztik. A kikötők is megcsinosodnak, erre ugyanis a kormányhatározat szerint 2 milliárd forint juthat, ugyancsak hazai forrásból.

Erre szükség is lesz, mert a fonyódi és badacsonyi kikötőket át kell alakítani, hogy az autós forgalmat is fogadni, valamint kezelni tudják.

Kis érdekesség: 2007-ben még 4 milliárd forintra saccolták az új kompjárat beindítási költségeit (ebben benne van a komphajók beszerzése is), az összeg 2012-re 12 milliárd forintra hízott - írtuk korábbi cikkünkben.

A balatoni közlekedési rendszert másfél milliárd forintból hangolják össze - ráfér -, de elektromos hajók is érkezhetnek a magyar tengerre e-biciklik és elektromos autók mellett. Siófok, Balatonfüred és Keszthely, tehát a Balaton három "fővárosa" új elektromos buszokat kap, az elektromos eszközökhöz szükséges töltőhálózat kialakítására és a buszok, valamint más elektromos közlekedési eszközök beszerzésére 2 milliárd forintot szán a kormány, míg az elektromos biciklikre plusz másfél milliárdot irányoztak elő a minisztériumban.