Döglenek a gyanúsan vett pécsi Volvók?

2017. június 30. 18:34 2017. jún. 30. 18:34

Nem csak hogy nyomoznak a roppant gyanús beszerzés ügyében, de az „alig használt” jelző is csak ímmel-ámmal ragasztható rájuk: úgy tudjuk, több is fődarab-cserére vagy javításra szorul.

A Pécsi STOP úgy tudja: több 2015 tavaszán vett Volvo busz is nagyobb javításra szorult az elmúlt hetekben-hónapokban. Ez nem apróbb javításokat jelent, hanem fődarabok cseréjét vagy javítását, olyanokét, mint a motor, a váltó vagy az alváz kulcsszerepet betöltő elemei.

Ha valóban így van, az azért baj, mert ezek a buszok elvileg aranykártyás járművek, azaz használtak, de rendkívül precízen, a Volvo saját műhelyében szervizeltek. Például ha Ön vesz egy nyolcéves használt, de jól karban tartott autót, akkor joggal támadhat rosszkedve, ha egy óvatlan pillanatban a hajtókar átüti a hengerfejet, és ezért motort kell benne cserélni.

Hogy pontosan hány buszt mekkora problémákkal kellett mostanában kivenni a forgalomból, egyelőre nem tudjuk. Kerestük az ügyben az önkormányzat és a Tüke Busz sajtósait, de még várjuk a választ. Megkérdeztük Hofekker Ferencet, a buszos társaság mellett működő Független Demokratikus Szakszervezet elnökét is, de a cég belső ügyeit érintő kérdésben nem kívánt nyilatkozni.

Amint az pár hónapja Szakács László szocialista parlamenti képviselő kérdése nyomán Polt Péter válaszából kiderült: különösen jelentős vagyoni hátrány okozó hűtlen kezelés miatt nyomoznak a Volvo-beszerzések ügyében, az eljárást a megyei főügyészség felügyeletével a Pécsi Járási és Nyomozó Ügyészség rendelte el még november 9-én. A büntetőügyben „releváns iratokat” foglaltak le.

Az korábban több kört is ment a sajtóban, hogy a használt Volvo-buszok pécsi beszerzése körül valami nagyon nem stimmel. Arról a 115 Volvo buszról van szó, amit 3,5 milliárd forintért vett meg a Tüke Busz Zrt.

A Tüke által kiírt közbeszerzésen csak egy holland cég indult egy nyolcéves Volvo-flottával, így a céget győztesnek hirdették ki. A társaság szerepe több szempontból is különös. Mindenekelőtt azért, mert még 2014 decemberében a Volvo Hungária Kft. vezetője levélben tájékoztatta a Tüke fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt, hogy Hollandiában eladásra vár egy nyolcéves Volvo-flotta. Ez a flotta pedig ugyanaz volt, mint amelyet később, 2015 áprilisában megvásárolt a holland cégtől a Tüke - az ár viszont a Népszabadság információi szerint nagyon is különbözött.

Úgy tudjuk - és ezt a Tüke kérdésünkre nem cáfolta -: a szólóbuszokat 18 ezer 770, a csuklósokat 19 ezer 550 euróval drágábban vették meg, mint amennyiért a Volvo Hungária Kft. által jelzett holland cégnél kínálták. Összességében 700 millió forinttal olcsóbb lett volna, ha a Volvo magyarországi cége által ajánlott hollandiai eladótól vásárolja meg a Tüke a buszokat. Igaz, a levélbeli ajánlat nem tartalmazta a flotta beszállításának költségét és a buszok a Tüke által igényelt kisebb átalakításának árát, ám ha ezeket is beleszámítjuk, a különbség akkor is jelentős – írta a Népszabadság.

A témában egy revizori jelentés is született, amiből valahogy kimaradt, hogy már a nyomozást is elrendelték az ügyben.