Csúszik a második balatoni komp beindítása - nemzetgazdaságilag is jó lenne

2016. október 2. 14:03 2016. okt. 2. 14:03

Szükség lenne a balatoni második kompra - ebben nem csak a lakosság, de a Balatoni Hajózási Zrt. és a Magyar Turisztikai Ügynökség is egyetért. Hogy mikor lesz erre forrás, azt még nem tudni. Idén nemzetgazdasági szempontból indokolt beruházásnak tartották a fejlesztési minisztérium részéről a tervet, de a végül a 300 milliárdos Balaton-csomag visszavonásával a komp elindítása is parkolópályára került.

Jó lenne egy komp Badacsony és Fonyód közt - ezt a megállapítást évtizedek óta lehet hallani a Balaton nyugati részén. Időről-időre tervek is felmerültek a megvalósításról, de míg 2007-ben majd 4 milliárd forintból látták megvalósíthatónak az elképzelést a szakemberek, addig az elkövetkező években már 12 milliárdosra hízott a saccolgatás - írtuk 2012-es cikkünkben.

Tavaly novemberben aztán valami elindult - vagy legalábbis azt a látszatot keltette -, a kormány ugyanis 300 milliárdos fejlesztési csomagot írt elő a balatoni térség fejlesztésére. A második komp ötletére 2 milliárd forintot irányoztak elő az uniós forrásokból - olvasható cikkünkben.

A lelkesedésnek idén július elején a kormány vetett véget, mikor visszavonta a 300 milliárdos fejlesztési csomagot, mondván, fölül kell vizsgálni azt. A projekt felfüggesztésével a második kompjárat ötlete is kútba esett, noha arról Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára is úgy beszélt idén márciusban, mint nemzetgazdasági szempontból indokolt beruházás.

Úgy tűnik, a háttérben nem álltak le ugyanakkor a folyamatok, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatója, Kollár József a sonline.hu-nak úgy nyilatkozott szeptember végén, hogy zajlanak az egyeztetések a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Bahart között a fejlesztésekről. Az MTÜ minden fejlesztési irányban, így a fonyód-badacsonyi komp ötletével is egyetértett.

"A projekt megvalósulása Kollár József szerint a forrásokról szóló kormányzati és tulajdonosi döntéstől függ. Amennyiben még ebben az évben támogató döntés születik, akkor útjára indulhat a beruházás, amelynek részeként kialakításra kerül a két kompkikötő, kiépül a szükséges közlekedési infrastruktúra, a Bahart pedig beszerez két kombinált hajót, amelynek felső szintjén ötszáz fő befogadóképességű utasfedélzet található, alsó szintje pedig mintegy negyven gépkocsi szállítására alkalmas. A teljes projekt két-három évet vehet igénybe" - olvasható a cikkben, amelyből az is kiderül, hogy a kormány nem gondolkodik a Bahart visszaállamosításán.