Ennyit lassult a MÁV az elmúlt 25 évben

2017. július 13. 13:32 2017. júl. 13. 13:32

Nem sok helyen sikerült a MÁV-nak az elmúlt évtizedben javítania a Budapest és vidék relációban az utazási időkön, Pécsre például negyed órával több ideig jön az IC, mint anno a Mecsek-expressz. Kivéve, mikor vonatpótlóval kell menni Dombóvártól Sárbogárdig, mint most, mert akkor 3 óra 41 perc az út.

Összehasonlította a Forbes szerzője a MÁV egyes útirányainak mai, illetve 1991-es és 1999-es menetidejét, és az eredmény nem mindig mutatta azt, hogy az idő előrehaladtával gyorsultak volna a vonatok.

Ahol csökkent a menetidő, az a Budapest-Siófok útirány, ott 91-ben még 85 perc volt a menetidő, 99-ben 93 (ekkor a vonatok a Keletiből indultak a cikk szerint), míg manapság 75 perc elegendő a táv legyűrésére.

Keszthelyig viszont már eltűnt az időnyerés, 91-ben még 148 perc alatt tette meg a távot a Balaton-expressz, ez 99-ben 165 percre nőtt (Keletiből indulással), míg 2017-ben 166 perc a menetidő - ez talán jövőre, a végig felújított síneknek köszönhetően javulhat.

A Balaton északi partján a cikk szerint 91-ben volt a jó, akkor Füredig 114, míg Tapolcára 162 perc alatt ért le a Göcsej-expressz. Mára Balatonfüredig 5 perccel nőtt a menetidő, Tapolcára pedig 197 perc alatt lehet lejutni (ez 1999-re nőtt meg így).

A Forbes cikke szerinta vidéki nagyvárosok közül Győrbe, dacára a Railjetnek és pályagyorsításoknak, ma is ugyanannyi időbe telik leérni a fővárosból, mint 1999-ben az Eurocity-vonatoknak (80-85 perc), viszont ez mindenképpen egy 15 perces javulást jelent az 1991-es állapotokhoz képest.

Szeged a rendszerváltás óta tartja a megközelítőleg 140 perces menetidejét, Debrecenbe viszont manapság öt perccel tovább tart az út, mint 1991-ben, Miskolc felé pedig a régi Tokaj-expressz 10 percet ver a mostani IC-re.

A cikk szerint Pécsnél már látványosabb a késés, a Mecsek-expressz 15 percet ver a mostani IC-vonatokra, amelyek 160 perc helyett 175 perc alatt teljesítik a főváros és a megyeszékhely közti távot.

Tegyük hozzá, hogy most nyáron különösen kalandos a Pécs-Budapest távot vonattal megtenni, ugyanis egy vágányzár miatt egy nagyobb szakaszon pótlóbusz viszi az utasokat. Emiatt a korábban 2 óra 55 perces utazási idő 3 óra 41 percre nyúlt.

A pótlóbuszokkal akadnak gondok, nemrég az egyik egy rakat utassal Székesfehérvárig keveredett el Pusztaszabolcs helyett, hétfőn meg Sárbogárdnál tűnt el a menetrend szerint létező személyvonat.

Jövő tavasztól egy évre vágányzár lesz érvényben Kelenföld és Érd között.