Térkép: itt les az új mérőrendszer a túlpakolt teherautókra a régióban

2017. szeptember 21. 16:42 2017. szept. 21. 16:42

Szeptember 19-től működik a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer, mely a túlsúllyal közlekedő fuvarozóknak keseríti meg az életét. A mérési pontokról a Dél-Dunántúlra is került.

Szeptember 19-től küldhet figyelmeztetést a szabálysértő fuvarozóknak a nemzeti tengelysúlymérő rendszer, miután elindul az objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében kifejtette: a túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot jelentenek, felgyorsítják a közutak amortizációját, valamint a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben, a hagyományos módszerekkel viszont a káros gyakorlat nem szorítható vissza a szükséges hatékonysággal.

A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest eredményesebben segítse kiszűrni a forgalomból a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

Az alábbi a térképen az látható, hogy az országban hová telepítettek, illetve telepítenek mérési pontokat. Eszerint a Dél-Dunántúlon 11 helyen - Baranyában Harkánynál és Mohácsnál, Tolnában Pörbölynél, az M9-esen Bogyiszlónál és Dunaföldvárnál, Somogyban Barcsnál, Csokonyavisontánál, az M7-esen Balatonkeresztúrnál (ott két helyen is), Balatonszárszónál és Zamárdinál - fázhatnak rá a túlrakodott járművek.

Kevesebb balesetet remélnek tőle

A tsm-rendszer előszűrő funkcióval március 31-e óta működött, így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelték ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat.

Kedden indul a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága. A tsm automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak.

Az NFM közölte, a kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének későbbiekben meghatározandó időpontjáról a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalatai alapján születhet döntés.

A rendszer bevezetése nem jelent újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, ugyanakkor elősegíti a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését - hangsúlyozta a tárca.

A közlemény szerint az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé nő, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A tsm működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotának romlása, illetve jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete.

Mennyi a bírság?

A Vezess.hu cikke szerint a jelenleg hatályos, 30-500 ezer forintos bírságtételeket a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm.rendelet rögzíti.

A portál kigyűjtötte ennek tételeit. Eszerint:

5%-ig 30 ezer Ft. Felelős: feladó

5%-tól 10%-ig 80 ezer Ft. Felelős: feladó

10%-tól 20%-ig 200 ezer Ft. Felelős: felrakó

20%-tól 30%-ig 350 ezer Ft. Felelős: szállító

30% felett 500 ezer Ft. Felelős: gépjárművezető