Újraállamosíthatják a balatoni hajózást?
Fél év haladékot kaptak a tőkeemelésre azon balatoni önkormányzatok, melyeknek tulajdonrésze van a Bahart-ban. A kormány 12,6 milliárd forintnyi forrást tervez a társaság fejlesztésére fordítani, de lehet, hogy cserébe tulajdonjogot akar a hajózási vállalatban.
Tőkesúly
Eredetileg idén októberig kellett volna a Balatoni Hajózási Zrt-ben (ismertebb nevén Bahart) mintegy 1,5 milliárdos feltőkésítést végeznie azon 22 balatoni önkormányzatnak, melyek részvényesei a hajózási társaságnak.
Ez azonban több településnek is nehézséget okozott a hajozas.hu cikke szerint.
Egyedül Siófok készült arra, hogy befizesse a rá eső 776 millió forintot - olvasható a sonline.hu cikkében.A Bahart jelenlegi legnagyobb részvényes önkormányzatai, tulajdoni hányaddal: Forrás: Bahart |
2012 volt az első határidő a feltőkésítésre
Vélelmezhetően emiatt gondolta úgy a kormány, hogy kitolja a határidőt 2018 márciusának végéig, ahogy ez az október 18-ai Magyar Közlönyben is olvasható.
A Világgazdaság cikke szerint a kikötővel rendelkező balatoni önkormányzatok az első Orbán-, majd a Gyurcsány-kormány idején két lépcsőben jutottak a Bahart részvényeihez "egyebek között azzal a feltétellel, hogy 2017. októberig csaknem 1,5 milliárd forintos tőkeemelésben részesítik a céget."
Eredetileg 2012 volt a feltőkésítés határideje, de ez akkor nem jött össze, ekkor adta az állam a 2017. októberi újabb határidőt. Ami most megint csúszik.
Visszatérhet az állam, mint tulajdonos
Az MTI szeptember 22-ei híre szerint a kormány a 4 milliárdos tőkéjű cégnek a következő években 12,6 milliárd forintos forrást ad fejlesztésekre.
Ez a Balatoni Fejlesztési Tanács (BFT) konferenciáján hangzott el, ahol az MTI kérdésére Bókai István, a BFT elnöke - Balatonfüred fideszes polgármestere - elmondta, egyelőre a Bahart-ban tulajdonos önkormányzatok várják, mit is kér a kormány a fejlesztési forrásokért cserébe.
Bóka még hozzátette, az önkormányzati tulajdon átadásáról nincs szó, tudomása szerint a fejlesztési források egy része tőkeemelésként érkezne, amellyel az állam tulajdoni hányadot szerezne a társaságban.
Mivel a részvényes önkormányzatoknak nehézséget okoz a feltőkésítés teljesítése, így sok településvezető azon gondolkodott már idén februárban a Népszava cikke szerint, hogy áruba bocsátja a Bahart-részvényeket, többek közt azért is, mert attól tartanak, hogy Siófok hamarosan 50 százalék fölé emeli a részesedését, és akkor nekik elértéktelenedik a részük.
Ugyanakkor, ha a kormány a 12,6 milliárd forintos fejlesztési támogatás egy részét arra fordítja, hogy megvegye a fizetni nem tudó településektől a részvényeiket, akkor könnyen "ő" kerülhetne többségi helyzetbe, vagyis újra állami vállalattá válhatna a Bahart.
Nagyot szakíthat, aki nagyot szakít a Bahart-ból
A Bahart-ban nem a hajózási üzletág a leginkább vonzó, hanem a 22 nagy kikötő, amelyben a Balaton hajóforgalma megfordul. Ugyanis a kikötői díjak mellett más szolgáltatásokat (szállás, étkezés, stb.) is lehet értékesíteni, elég jó haszonnal.
Így aki több kikötőt birtokol, annak nagyobb szelet juthat a balatoni turizmusból, melyre közvetlenül és közvetve az elkövetkezendő években 365,4 milliárd forintot terveznek költeni.
Nem véletlen, hogy Mészáros Lőrinc is egyre inkább terjeszkedik a magyar tengernél, 12 kemping már az ő érdekeltségébe került számtalan egyéb "jószággal" együtt.