Államosítás utáni privatizálástól tartanak a Balaton körül

2018. január 6. 18:53 2018. jan. 6. 18:53

Továbbra sincs még bizonyosság abban, hogy a kormány a Balatoni Hajózási Zrt-nek nyújtandó több milliárdos támogatásért cserébe mit is szeretne. A tó körül kikötőkkel rendelkező települések vezetői leginkább attól tartanak, a Bahartot visszaállamosítják, majd a kikötőket és más egyéb értékes területeket eladják magánszemélyeknek.

Továbbra sem tudni biztosan, hogy mit is kér cserébe a kormány azért, hogy a tervek szerint 12,6 milliárd forintos forrást tervez invesztálni a döntően a Balaton-parti önkormányzatok közös tulajdonában álló Balatoni Hajózási Zrt-be.

A Magyar Narancs cikke szerint jelen pillanatban a tulajdonos önkormányzatokat a 2012-ben egyszer már elhalasztott tőkeemelés veszélye nyomasztja, amire legutóbb októberben kaptak 2018. márciusáig szóló haladékot. A tőkeemeléshez azonban sok pénzre van szükség, a legnagyobb önkormányzati tulajdonos Siófok 776 millió forintot kell a hajózási társaságba tolnia.

A Bahart jelenlegi legnagyobb részvényes önkormányzatai, tulajdoni hányaddal:

  • Siófok 44,21 %
  • Keszthely 12 %
  • Balatonfüred 9 %
  • Balatonboglár 7,49 %
  • Balatonföldvár 5,49 %
  • Balatonlelle 4,51 %
  • Fonyód 3,73 %
  • Forrás: Bahart

    Ám az októberben belengetett kormányzati támogatás miatt most mindenki bizonytalan a tő körül. Sok polgármester - még egy-két fideszes is - attól tart, hogy ők beleteszik a Bahart-ba a pénzüket, majd jön a kormány, és a közel 13 milliárdos támogatásból több milliárd forintot tőkeemelésként rak bele a társaságba, az önkormányzatok tulajdonrésze így pedig elértéktelenedik. Ez pedig a cikk szerint azzal járhat, hogy az állami tulajdonrész 50 százalék fölé növekedik, vagyis újra állami céggé válik a Bahart.

    Ettől pedig még inkább tartanak a magyar tenger partján, ugyanis úgy látják a lapnak nyilatkozó településvezetők közül többen, hogy az államosítás után egy újabb privatizálási hullám érheti őket, a kormány egészen egyszerűen kiárusítja például a nagy jövedelmet hozó kikötőket és szálláshelyeket. (A tavon folytatott személyszállító hajózás bármennyire is bír turisztikai vonzerővel, önmagában nem tud nyereséges lenni.)

    A Népszava cikke szerint a privatizálásokra az esély meg is van, Mészáros Lőrinc felcsúti gázszerelő-polgármester-fociklubtulaj tavaly ugyanis több kempinget is megszerzett a Balaton körül. És most a balatonfüredi Balatontourust-kempingben (ez került Mészáros érdekeltségébe) egy új vitorláskikötő épül, ugyanis a kormány 2,5 milliárd forintot ad a Balaton vitorlásturizmusának fellendítésére. És azt sem szabad elfelejteni, hogy 2014-ben egy olyan cég szerezte meg az önkormányzattól a keszthelyi kikötőt, amelyben Tiborcz István, Orbán Viktor veje is benne volt (Tiborcz később kiszállt a cégből).