Súlyos milliárdokba kerül, de rendbe kell hozni a Duna hazai szakaszát

2018. január 21. 09:44 2018. jan. 21. 09:44

Súlyos milliárdokba kerül, de rendbe kell hozni a magyarországi Duna-szakaszt, ugyanis mostanra már évi kétszáz napra csökkent a folyó hazai hajózhatósága, ami az áruforgalomra is hatással van. A munkálatok tervezése már elindult, bár azt egyelőre nem tudni, hogy mennyibe is fog kerülni a rendbetétel.

Évtizedek óta nem tették rendbe a Duna magyarországi szakaszát, ami miatt egyre nehezebben lehet hajóval közlekedni rajta, mostanra a hajózható napok száma évi 200-ra csökkent. Ez pedig a folyami teherszállításra és áruforgalomra is kihatással van, noha ez a fajta áruszállítás sokkal környezetkímélőbb a kutatások szerint, mint a közúti.

Úgy tűnik azonban, hogy az egyre halaszthatatlanabb munka elkezdődhet, a Napi.hu cikke szerint ugyanis a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kiírt egy közbeszerzést, amelyen egy három tagból álló konzorcium nyert. Az "Utiber Közúti Beruházó Kft., a Viziterv Consult Kft. valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tervezheti a Duna jobb hajózhatóságához szükséges fejlesztéseket, nettó 1,3 milliárd forintért" - írja a lap.

A G7 cikke szerint az előzetes felmérések alapján összesen 43 helyszínen kell kotrást és egyéb munkálatokat végezni a hajók zavartalanabb közlekedése érdekében, a legtöbb helyszín gázló, vagy szűkület.

null

null

Tervek már régóta léteznek a meder rendbetételére, a Vituki Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet 2007-ben egy 270 oldalas tanulmányt tett le az asztalra, a magyarországi szakasz rendbehozatalára már akkor 20 milliárd forintot számoltak. 2010-re viszont az összeget már 80-100 milliárd forintra becsülte az azóta felszámolt intézet vezetője a G7 cikke szerint. A lap megkereste a NIF-et is, hogy ők mekkora költséggel számoltak, de nem válaszoltak nekik egyelőre.

A cikk szerint a meder rendbetételével alaposan lecsökkenne a nem hajózható időszak mérete, ám hosszabb távon el kell gondolkodni a folyószabályozáson, mert míg a Duna fölső szakaszát 15 zsilippel szabályozzák, addig Magyarországon nincs ilyen. Mindezek mellett a meder kikotrásán túl a hajóútvonalak kijelölését is el kell majd végezni, mert mostanra már a jelzések eléggé megviseltté váltak.