Vágányzár: ingyenes pótjegyek lesznek, de tovább tart az út Pestre

2018. február 15. 14:34 2018. feb. 15. 14:34

Nemrég jelentette be a MÁV, hogy február végétől június közepéig vágányzár lesz Kelenföld és Érd-felső közt - bár a NIF Zrt. szerint egy év lesz a vágányzár időtartama. Egy pécsi IC-pár azonban így is közlekedni fog a vonalon, ám az eddig kérdéses volt, hogy miképp. A menetdíjban is lesznek változások.

Nemrég írtuk meg a MÁV hirdetménye nyomán, hogy február 26. és június 15. közt lesz az a vágányzár Kelenföld és Érd-felső közt, amiről amúgy már tavaly több cikkben beszámoltunk. Bár a vasúttársaság csak nyárig írja a lezárást, a NIF Zrt. még tavaly elárulta, egyéves időtartamra kell számítani, mert a jelzett szakaszon sínpályától elkezdve biztosító berendezésekig szinte mindent cserélni fognak.

A MÁV csak azért számol június 15-ig, mivel akkor lép életbe a nyári menetrend, de a vágányzár a NIF tájékoztatása alapján akkor is megmarad.

A MÁV által közzétett hirdetményéből kiderült, a pécsi InterCity-vonatok csak Százhalombattáig fognak járni, onnan Kelenföld BKK megállóhelyig (vagyis az Etele téri buszpályaudvarig) pótlóbusz szállítja tovább az utasokat.

Ám a hirdetményben feltűnt a Tubes IC-pár, valamint a Misina IC, melyek végigmennek a vonalon, és a Déli pályaudvarra közlekednek.

A Pécsi STOP megkereste a MÁV-ot, hogy milyen útvonalon fognak járni ezek a közvetlen vonatok, illetve hogy lesz-e a díjszabásban változás a pótlóbuszozás miatt.

Ingyen lesz a helyjegy az átszállós IC-vonatokra - de 30 perccel nő az út

A MÁV-tól a következő választ kaptuk:

A Budapest-Keleti-Pécs viszonylatú InterCity vonatok helyett Kelenföld-Százhalombatta között vonatpótló autóbuszok közlekednek. A buszos pótlással közlekedő InterCity vonatokra díjmentes helyjeggyel pótjegyet ad a vasúttársaság a jelenlegi pót- és helyjegy helyett.

Kelenföldön a pótlóbuszok a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Etele téri megállóhelyén fordulnak. A buszokon a vasúti menetjegyek érvényesek, előzetes helyfoglalás, együttes elhelyezést és kerékpárszállítást nem tudnak biztosítani.

A battai fordulás gyorsításához az Indóház cikke szerint az amúgy már több éve meglévő vezérlőkocsikat fogják használni (gyakorlatilag egy irányítófülke egy vonatkocsi végén, amivel távolról lehet vezérelni a szerelvény másik végére csatolt mozdonyt).

A cikk szerint a vonatpótló autóbuszozás miatt jó 30 pluszpercet kell számolni az utazásra.

Egy IC-vonatpár marad a vidéken, kis tili-tolival

Budapestről Pécs, valamint Gyékényes felé mindennap délutánonként (16:55) a Tubes-Somogy InterCity-vel biztosítják a közvetlen eljutást. Ellenkező irányban, Pécs, Gyékényes és a Déli pályaudvar között hétfőtől szombatig, reggelenként közvetlen eljutást biztosít a Tubes-Somogy IC (Pécsről 5:53-kor, Kaposvárról 6:05-kor indul, Dombóváron kapcsolják egybe őket), valamint vasárnap délutánonként a Misina/Kapos csatolt InterCity.

A MÁV Pécsi STOP-nak küldött válasza szerint a vonatok úgy fogják megoldani a vágányzár okozta kihívásokat, hogy Kelenföldtől nem a 40-es vonalon, hanem a 30-as (Székesfehérvár-Gyékényes) vonalon mennek el Érd-alsón keresztül Tárnokig, ott pedig kis visszafordulás Érd-felsőig az összekötővágányon, majd tovább lehet menni a 40-es vonalon Pécs irányába. (Ez azonban kissé meg fogja növelni a menetidőt.)

Viszont a Kaposvárra és Pécsre közvetlenül közlekedő IC-vonatokat a MÁV közleménye szerint az eddig leginkább a Budapest elővárosi közlekedésre és a Balatonra küldött Flirt-motorvonatokkal oldják meg, ami nem annyira IC-utazási komfortra lett kitalálva.

"A Budapest-Délibe érkező és onnét induló Flirt motorvonatból álló pécsi, illetve kaposvári IC-kre helybiztosítás nélküli pótjegyet kell váltani" - olvasható a közleményben.

Első tippünk az volt, hogy Székesfehérvár irányába kerülnek a vonatok, hiszen a 44-es és 45-ös vonalról a vicinálisokat pótlóbuszokkal tüntették el. Ez nem jött be, ugyanakkor a pálya "tisztításának" van értelme: a Duna menti ipari létesítményekhez erre járhatnak a tehervonatok, ahogy az Indóház írja cikkében.

A bajaiaknak és a Szekszárd környékieknek leginkább a pótlóbusz marad

A MÁV közleménye szerint a "Budapest-Baja viszonylaton, a teljes útvonalon vonatpótló autóbusz szállítja az utasokat a Gemenc expresszvonat helyett. Ellenkező irányban, a Baja-Budapest viszonylatú Gemenc expresszvonatok Baja és Szekszárd között személyvonatként közlekednek, onnan viszont Kelenföldig pótlóbuszok járnak az expressz helyett. A pótlóbuszok az M6-os autópályán közlekednek majd, és a buszokat pótjegy váltásával lehet igénybe venni.

A pénteki közlekedési rend szerinti Sugovica Expressz nem jár majd, az eljutást Sárbogárdig a Tettye IC, Sárbogárd-Baja között pedig személyvonat biztosítja. Vasárnaponként a Sugovica Expressz helyett pótlóbusz közlekedik a teljes útvonalon" - olvasható a közleményben.

Az Indóház cikke szerint a vonatpótlózás miatt ezen a vonalon is megnő az utazási idő, ráadásul a péntekenként Budapestről Bajára közlekedő Sugovica esetén több átszállással - Százhalombatta, Sárbogárd - kell számolni.