Két dél-dunántúli beruházást is kifogásolt az unió, Mészáros Lőrinc cégei is érintettek

2018. június 26. 14:23 2018. jún. 26. 14:23

29 átnézett uniós forrású magyar beruházás közül 24-nél talált kifogásolnivalókat az Európai Unió. A 24-ből kettő a Dél-Dunántúlon zajlott/zajlik, az egyiknél Mészáros Lőrinc cégei is érintettek voltak.

A 24.hu cikke szerint összesen 29 uniós forrású beruházást vizsgált meg az Európai Bizottság Magyarországon, ebből 24-nél talált kivetnivalókat, amivel több mint 100 milliárd forintnyi büntetést kockáztat a kormány. Ám sok hiba, amit a bizottság feltárt, rendszerszintű, vagyis akár még nagyobb is lehet a büntetés a 100 milliárd forintos tételnél.

A bizottság azt állapította meg, hogy "éppen csak működik a közbeszerzések ellenőrzési rendszere, és az átvizsgált minta alapján úgy találta, az uniós támogatásokból minden tizedik eurót indokolt megvonni Magyarországtól" - olvasható a cikkben.

A lap szerint több kifogásolt projektnél Mészáros Lőrinc gázszerelő-fociklubtulajdonos-nemzeti vállalkozó érdekkörébe tartozó cégek dolgoztak.

A bizottság által készített jelentésben két dél-dunántúli beruházás is szerepel, ebből az egyik Mészáros-féle cégekkel lett kivitelezve.

A Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy, illetve a Fonyód-Kaposvár vasútvonalak rekonstrukciója kapcsán a túlárazás volt az egyik szempont, amit vizsgáltak. Erre a két, de egymáshoz kapcsolódó beruházásnál eredetileg 55,5 milliárd forintot szántak, ám végül 72,4 milliárd lett a cech - vagyis itt 16,8 milliárd forinttal szaladt meg a számla. Ennél a két beruházásnál a Mészáros Lőrinchez köthető R-Kord Kft. és a családi csoporthoz tartozó V-Híd Zrt. dolgozott alvállalkozókkal.

Itt a vizsgálók 25 százalékos támogatási összeg-megvonást kértek, ugyanis nem volt világos, hogy miképp is lett leellenőrizve a felhasznált anyagok újrahasznosítási aránya. ennél a beruházásnál azért is járt a büntetés, mert egy szerződésmódosítás miatt az első kapavágás előtt a Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó cégek az egész beruházásra szánt pénzek 50 százalékát felvehették előlegként. Holott a módosítás miatt új közbeszerzést kellett volna kiírni, ám ez elmaradt.

A másik régiós beruházás az R67 gyorsút, amely eredetileg 51,4 milliárd forintra lett becsülve, ám itt is megnőtt az ár végül 65,7 milliárd forintra (ráadásul ez a projekt még mindig elég gyerekcipőben jár ahhoz képest, hogy igazából az ötlet több tíz éve létezik). Itt a Soltút-Strabag duó nyerte a beruházást anno.

Azt már a Kapos-T teszi hozzá a cikkhez, hogy a vasútvonal-korszerűsítésnél arról hallani, hogy a dél-balatoni vonalról kibontott betonaljakat és síneket vitték át a Kaposvár-Fonyód vonal felújítására. A lap szerint ez utóbbi vonalon, noha már készen van a rekonstrukció, több helyen lehet találkozni lassújelekkel és kivitelezési hiányosságokkal. De az R67 gyorsúttal is vannak problémák - olvasható a cikkben.