2025-re ígéri adósságai kifizetését a Pécset is lógva hagyó Ikarus Egyedi

2018. augusztus 23. 11:25 2018. aug. 23. 11:25

A csődvédelmet kért Ikarus Egyedi Kft. legkésőbb 2025. szeptember 31-re vállalja adósságai megtérítését, amennyiben folytathatja a termelést, ezért megegyezést ajánlott a hitelezőknek. Mint ismert, ettől a cégtől szeretett volna buszokat a pécsi önkormányzat, melyek nem csak drágábbak lettek időközben, de többszöri határidőmódosítás után sem sikerült előfutáraikat leszállítani.

Az Ikarus Egyedi Kft. július 9-én kért csődvédelmet, hogy a csődeljárás alatt reorganizálják a működését és helyreállítsák a fizetőképességét. A kormányt egyúttal arra kérték, hogy minősítse a Ikarus Egyedi Kft.-t stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté és vegyen részt a reorganizációs folyamatban. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) másnap azt közölte, hogy eleget tesz a kérésnek és stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősíti a vállalatot.

Az Ikarus háza tájáról már korábban is jöttek rossz hírek, elbocsátásról szóltak a sajtóhírek, a csődvédelembe menekülés után pedig július 11-én a BKV Zrt. bejelentette, eláll az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött megrendelési szerződéstől, amely 30 Modulo csuklós busz vételéről szól. Így tett a Volánbusz Zrt. is, ők 180 darab Modulo M168d típusú csuklós autóbusz megvételére szerződtek az Ikarus Egyedivel.

Pécsre is ez a cég szállított volna elektromos buszokat, de a baranyai megyeszékhely is felmondta a szerződést. Pécs önkormányzata és az akkor még MABI-BUS Kft. nevet viselő Ikarus Egyedi Kft. 2016-ban 8 darab+25 százalék tisztán elektromos meghajtású alacsonypadlós szóló midibusz megépítésére kötött szerződést. A pécsi önkormányzat idén áprilisban még azt mondta, az első kettő busz már idén nyáron rója majd a teszüzem köreit a városban. Ebből nem lett semmi, közben az is kiderült, hogy eredelileg 2018. február 12-ére meg kellett volna érkeznie az első két busznak, de már itt gondok voltak, és a teljesítési határidőt kitolták 2018. április 6-ra.

Az Ikarus Egyedi Kft. augusztus 23-i közleménye szerint közös érdek, hogy folytatódhasson a termelés és a forgalomba helyezett autóbuszok szervizelése, hiszen a már beszerzett alkatrészeket csak töredékáron lehetne értékesíteni, de minimális befektetéssel 70 csuklós busz, 9 onkológiai szűrőbusz és 6 darab elektromos busz készülhetne belőlük. Felszámolás esetén ezért - mint írták - a követelések az egyezségi ajánlatban leírtaknál jóval kisebb mértékben vagy egyáltalán nem térülnének meg. A termelési terv szerint a buszgyártás a hetedik év után saját tőkéből fenntartható lehet - tették hozzá.