Ismét nagyot ígért a Fidesz - baranyai fejlesztésekről is volt szó

2018. augusztus 30. 15:11 2018. aug. 30. 15:11

Interjút adott a kormánylapnak a közlekedésért felelős államtitkár, ebben hangzott el, hogy 2020-ra szeretné a kormány, ha vasúton, helyközi és helyi buszon egyetlen jeggyel lehessen utazni. 2022-re pedig előkészítik a Debrecen-Szeged-Pécs gyorsforgalmi gyűrűt, amibe a mohácsi híd is beletartozik.

Ismét nagy ígéreteket sikerült elhinteni, Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára a Magyar Időknek adott interjúban lengetett be sok változást.

Vasút mindenek felett

Az államtitkár szerint ugyanis 2020-ra előkészítik "a közúti-vasúti közösségi közlekedési rendszerek összehangolását, hogy egységes menetrendi, utastájékoztatási" és -jegyrendszert lehessen létrehozni.

Mosóczi úgy vélekedett, hogy ez a busz és vonatközlekedésbeli párhuzamosságok kiiktatását (valamint normális csatlakozások megteremtését) is jelenti, meg azt is, hogy egy jeggyel lehessen az ország két pontja közt utazni, függetlenül attól, hányszor kell átszállni vasútról helyközi, vagy helyi buszra (vagy troli, villamos, metró adott esetben) és vissza.

Mosóczi államtitkár azt is megemlítette, hogy a 2018-2022 közti ciklusban 1500 milliárdot terveznek költeni a kötöttpályás közlekedésre (mert a vasutat akarja a Fidesz-kormány erősíteni egy ideje), hogy ezzel is a vonatokra tereljék az utasokat. A buszos közlekedés feladata a "ráhordás" lesz.

A G7 gazdasági lap ezzel kapcsolatban jegyezte meg, hogy ugyan a párhuzamosságok kiküszöbölése jó irány - több jó vasúti kapcsolattal rendelkező városnál már ezt megtette a kormány az elmúlt 8 évben -, azonban nem szabad a ló túloldalára esni. Ha ugyenis több átszállásra kényszerítik az utasokat egy jól működő buszjárat lenullázásával, az az utazókat könnyen az autók irányába terelheti a közösségi közlekedés helyett.

Ehhez viszont szükség van az intermodális csomópontok kialakítására, amelyek a vasutat és a helyi és helyközi buszállomásokat egyesítik egy területen.

Pécsen ezt már évek óta tervezgetik, Kaposváron szintén, bár ott a Kapos-T cikke szerint eléggé felemás és drága végeredmény kezd körvonalazódni.

Az egységesítéssel kapcsolatban az államtitkár kitért rá, hogy első körben még nem tervezik az állami kézben lévő közlekedési társaságokat egy holding alá terelni, ám arról is beszélt, hogy az innovációs minisztérium "erős megrendelői és ellenőrzési jogosítványokkal bírva kérheti számon az elvárásokat a szolgáltatókon, legyenek akármennyien, állami vagy magánkézben."

Egyelőre tehát még nincs meg a nagy terv (vagy csak nem kommunikálják), de elképzelhető, hogy egy idő után - mivel egységes lesz a menetrend és a jegyrendszer is - a helyi szolgáltatókat is vagy egy cégcsoportba teszik, vagy föléjük kerül egy holding. Ha ez utóbbi olyan lesz, mint amit a szemétszállítás terén sikerült elkövetnie a kormánynak, akkor a helyi szolgáltatók anyagilag megrendülhetnek, lévén a pénzvisszaosztásban ez a kukás holding eddig nem nagyon fényeskedett.

Az már csak külön hab a tortán, hogy a közúti közösségi közlekedésben 2020-tól nyitják a piacot a magánvállalkozások előtt, míg a vasútnál a terv 2023-ról szól. Itt még ugyanakkor a kormány vizsgálja a lehetőséget, hogy 10 évre még zárva tartsák a magáncégek előtt ezt a piaci szegmenst.

De hogy mindenki megnyugodjon, a ciklus végére az új vasúti biztosító- és egyéb berendezések beszerzése következtében például a Budapest-Pusztaszabolcs közti (vagyis nem a teljes pécsi), vagy a dél-balatoni vasútvonalon előfordulhat majd olyan, hogy akár 160 km/h-s sebességgel is roboghatnak a vonatok.

Baranyában sok fejlesztés nem várható közúti szempontból

Mosóczi László államtitkár az interjúban kitért a közúti fejlesztésekre is, amelyekre utalva kijelentette, hogy a ciklus végén túl úgy tervezik, hogy egy autós 2030 környékén már maximum fél órányi autózásra legyen az ország bármelyik pontján egy gyorsforgalmi útszakasztól.

Az államtitkár az interjúban baranyai fejlesztéseket is beígért, vagy említett:

  • "(...) Horvátország esetében az M6-os határátlépését kellett egyeztetnünk, itt már megszületett a megállapodás Ivándárda térségéről. Az M60-as, amely az M6-osból Bólynál kilépve Pécs mellett halad el, és épül majd tovább Szigetvár, Barcs felé, ugyancsak átlépi a határt, méghozzá a horvátországi Verőce környékén. Erről jelenleg is folynak a tárgyalások.(...)"
  • "(...) Ugyancsak előkészítés szintjén foglalkozunk ebben a ciklusban a Debrecent Szegeddel, illetve a csongrádi megyeszékhelyet Péccsel összekötő utak fejlesztésével, utóbbinak része a mohácsi híd is. Korábban itt kétszer egy sávos műtárgyat terveztek, azonban a dél-magyarországi nagyvárosok közötti kapcsolat igényei miatt négysávos hídra lesz szükség.(...)"
  • Az M6-os autópálya utolsó szakaszát már a 2014-es választásra is beígérte a Fidesz, de legutóbb Orbán Viktor maga jelezte, hogy 2021 előtt nem indul meg az építkezés. Az M60-as autópálya folytatása is lassan szovjet teleregények hosszával kezd vetekedni.

    Az államtitkár válaszából az is pontosan leszűrhető, hogy a már sokszor belengetett mohácsi híd 2022 előtt nem nagyon fog elkészülni. De inkább utána lehet rajta robogni majd Szeged felé - ha már kész lesz, és addigra sikerül eldönteni, hogy a Szekszárdtól futó M9-es nyomvonalával hogyan is hozzák össze.