Keveslik a szőlősgazdák a felvásárlási árakat, kartellezést gyanítanak
Túlkínálat van a szőlőből a tolnai szőlősgazdák szerint, na meg a felvásárlási ára sem annyi, amennyit szeretnének. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa csak ajánlásokat tud adni, a felvásárlókat nem kötelezheti az ajánlat követésére.
Javában folyik a szüret az ország borvidékein, az idei meleg időjárás miatt mindenhol körülbelül két héttel előrébb vannak a munkával, mint általában.
A tolnai szőlősgazdák szerint azonban idén túlkínálat van a szőlőből, nekik kell a felvásárlókhoz menni árulni a portékát, és nem viszont - olvasható a teol.hu cikkében. A túlkínálat miatt ráadásul a felvásárlási ár is alacsonyabb lett, noha a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa már a nyár elején kiadott egy ajánlást, hogy milyen áron kellene a szőlőt felvásárolni - ezt azonban nem kötelező tartania a felvásárlással foglalkozóknak.
A chardonnay szőlőt például nettó száz forintért árulnák a termelők, ám a feldolgozók nettó 80 forintot adnának érte - de akad olyan szőlőfajta az Agrárszektor.hu cikke szerint, amiért csak 50 forintot kínálnak a felvásárlók. Sok szőlősgazda egyébként a felvásárlók kartellezését gyanítja, mert szinte mindegyik nagyobb borászatnál ugyanannyi az ár.
A teol.hu-nak egy szőlősgazda arról beszélt, hogy a túlkínálat és az alacsony felvásárlási ár mellett "tavaly a gázolaj ára háromszázharminc-háromszázötven forint volt literenként, idén háromszázhatvan-négyszáztíz forintot kell fizetni érte. A területek megmunkálásának munkaerőköltsége is változott, mivel tavaly egy vendégmunkás hétszáz-nyolcszáz forintot kért óránként, idén viszont kilencszáz-ezer forintot."
Mivel a kész borok árát sem lehet az egekbe emelni, így a borászatok sem tudnak magasabb árat adni a felvásárolt szőlőért. Hajdu Zoltán, a HNT szakmaközi részlegvezetője az Agrárszektor.hu-nak erről a következőt mondta:
A kereskedelmi láncok a legnagyobb borászatok legkisebb áremelési igényét is visszautasítják. Márpedig a borász csak akkor tud többet fizetni az alapanyagért, ha a végterméket is drágábban, nyereséggel tudja értékesíteni - vagy ha a konkurenciaharc erre rákényszeríti.
Az idei első újbor már kapható amúgy, a pécsi borvidékről a Lisicza Borászat rukkolt elő egy rozéborral.