Kemény főnöknek kell lenni - üzeni a vállalkozóknak a Centrál Médiacsoport feje

2018. szeptember 28. 08:37 2018. szept. 28. 08:37

A Mellár Tamás pécsi országgyűlési képviselő által életre hívott Mindenki Pécsért Mozgalom első vendége Varga Zoltán vállalkozó volt. A Centrál Médiacsoport tulajdonosa a nyúltenyésztéstől kezdve mutatta be, milyen is vállalkozónak lenni.

Varga Zoltán, a Centrál Médiacsoport tulajdonosa volt az első vendége Mellár Tamásnak a Mindenki Pécsért Mozgalom vállalkozói szalonján a Corso hotelben csütörtök este.

A parlamenti képviselő elöljáróban elmondta, a sikeres vállalkozóság mellett azért is hívta meg Vargát, mert ő is a pécsi közgazdasági karon végzett.

A vállalkozó elmesélte, sokat köszönhet az itteni egyetemi éveknek, a csoporttársaknak, a közegnek, arra azonban rá kellett jönnie a rendszerváltozás után, hgy aki érvényesülni akar az országban, annak Budapestre kell mennie.

"Ez ilyen központosított ország" - tette hozzá.

A lengyel szemüvegtől és az NDK-s bőrcipőtől...

Mellár Tamás első kérdése az volt, hogyan lesz valakiből sikeres vállalkozó: mi kell ehhez, tanulás, vagy intuíció, esetleg szerencse, vagy véletlenek?

Varga Zoltán szerint mindezek egyvelege szükséges, bár ő mindig is vállalkozó alkat volt, nyulakata tenyésztett, aztán szemüvegeket hozott be Lengyelországból, az NDK-ból bőrcipőket, egyszóval mindig kereste a lehetőségeket. A lengyel szemüvegekre kicsit ki is tért: míg itthon 250 forint volt darabja, a varsói piacon tizedannyiért lehetett hozzájutni darabjáért, ő elsőnek behozott 300 darabot, és jó áron átvette tőle a Király utcai Ofotért-üzlet.

A rendszerváltozás környékén barátaival újságot terített nyaranta a Balaton körül, a végén már teljesen lefedték a magyar tengert. Innen váltott a budapesti tőzsdére, majd onnan egy multicéghez ment el dolgozni jó tíz évre - itt rengeteget tanult.

Mellár Tamás arra is rákérdezett, hogy minden olyan területhez ért-e, ahol befektetett, vagy jó csapattal vette körül magát. Varga válaszul elmondta, első vállalkozásai pénzügyi vonalon mozogtak - mert ehhez ért -, aztán később bátran fektetett be, és mindig izgatta, hogy új dolgokat tanuljon. Azt a tudást is felhasználta, amit a multicégnél sajátított el, valamint azoknál a cégeknél, amelyekbe befektetett, ott dolgozott is.

Mellár Tamás kérdésére, hogy milyen vezetőnek tartja magát, Varga Zoltán elmondta, vezetőképzésen sosem vett részt, és amúgy amellett, hogy intuitívnak tartja magát, fontos, hogy jól tud kérdezni. És fontos - tette hozzá, hogy jó csapattal veszi körbe magát. Szerinte a jó vezetőnek fókuszáltnak kell lennie. Hozzátette, többször csapták már be, volt, hogy cégből is kiforgatták, ezért nem árt keménynek lenni - őt Budapesten ilyen vezetőnek tartják. "Nem szabad elpuhulni, keménynek kell lenni, és jó döntéseket kell hozni, időben gyorsan" - hívta fel a figyelmét közönségnek.

... a Centrál Médiacsoportig

Mellár Tamás a sajtóbefektetéseiről is kérdezte Vargát, aki 2014 második felében vásárolta meg a Centrál Médiacsoportot a Sanoma finn cégtől (a portfólióba a 24.hu-n kívül a Nők Lapja és az nlcafe.hu is beletartozik több más termék mellett). A parlamenti képviselő arra volt kíváncsi, hogyan lehet ma sikeresnek lenni ezen a területen, főleg annak erős átpolitizáltsága és az állam piactorzító hatása (állami hirdetések) miatt.

Varga Zoltán elmondta, számára a média fontos, de üzlet, és amikor megvette a portfóliót a finnektől, nem volt politikai szándéka ezzel. Hozzátette, a finnek sem akarták magyar oligarcha kezére átadni a cégcsoportot.

Két éve még gyenge trash-oldalnak tartották a 24.hu-t, ekkor döntöttek úgy, hogy pénzt ölnek bele, mára ez annyira meghozta az eredményét, hogy augusztusban már az ország második leglátogatottabb portálja voltak - magyarázta.

Kitért a válságra is, ami miatt komplett osztályokat kellett leépíteni - ám szerinte nem látszik a hiányuk. A 24.hu-n kívül az nlcafe.hu-t tartja prosperálónak. A digitális tartalmak mellett a könyvkiadási részt is erősítették, mert Varga szerint fontosak a könyvek.

Mint elmondta, időről időre ma is megkeresik a kormány közeléből vételi szándékkal, ám a cégcsoport nem eladó, ezt szeretné a gyerekeinek továbbadni, vagy ha őket ez nem érdekli, akkor profi menedzsmentre bízni. Úgy fogalmazott, ma Magyarország egyik legnyereségesebb médiaterméke a portfólió úgy, hogy nincs mögötte állami hirdetés. Ma az országban ők és az RTL az utolsó nagy független médiacsoport, ez pedig, mint a független média maga, nagy felelősséggel jár. Hozzátette, ha akkor, amikor megvette a portfóliót, tudja mindazt, mint most, lehet, hogy nem vág bele.

Mellár Tamás eztán felemlegette a nemzeti burzsoázia monopolisztikus, és épp ezért nemzetközi piacon minden bizonnyal elvérző kiépítését, valamint kitért a Századvég legutolsó lapszámának bezúzására is, amihez hasonló utoljára a Kádár-koraszkban történt meg a Mozgó Világ folyóirattal. (A Századvég ügyéről bővebben itt lehet olvasni, a bezúzott lapszámot itt lehet elolvasni.)

Varga szerint hasonló folyamatok, mint a szerkesztési alapelvekbe való beavatkozás, és általában a média jelenlegi helyzete máshol is megfigyelhető, például a lengyeleknél, olaszoknál, de az USA-ban is.

A V4-országokban terjeszkednek

A parlamenti képviselő kérdezte a külföldi befektetésekről is, Varga pedig elmondta, elsősorban a visegrádi négyek országaiban gondolkodnak, a lengyeleknél már lezajlott egy vásárlás, ott még lesz egy másik, utána a szlovák piacra próbálnak bejutni, de a legnehezebb dió a cseh médiapiac lesz, mert ott sok a politikaközeli médiatulajdon. Hozzátette, nyomtatott és digitális sajtó, valamint a printhez nyomdák vásárlására törekednek, tévében és rádióban nem gondolkodnak.

Mellár másik kérdésére - hogy a negyedik ipari forradalom kapcsán terveznek-e ilyen területen - 3D-nyomtatás és egyebek - befektetni, a médiavállalkozó lemondta, már most is vannak ilyen területen lévő befektetéseik, a bigdata az egyik leginkább fejlődő ágazat. Mindezek mellett megpróbálnak automatizálni, bár Varga hozzátette, például egy jégkrémgyáránál ezzel lemaradtak, és elég nagy befektetés lenne a gépeket úgy automatizálni, hogy felvegyék a versenyt a nagyobb gyárakkal (még úgy is, hogy egy termékük díjnyertes). Emiatt most fő a feje, mert ezt a pénzt akár más, jól fejlődő piaci szegmensbe is befektethetné, mert ami nem versenyképes, azt egy idő után el kell engedni.

Mellár kérdésére még kitért a még viszonylag újnak mondható G7.hu gazdasági szaklapra is, amiről elmondta, egy közgazdász ismerőse ötlete nyomán, vele felesben alapították, és csupa hozzáértő és jó tollú gazdasági újságírót sikerült felvenniük, a tanácsadó testületben pedig Chikán Attila közgazdász egyetemi professzor is jelen van.

Globális gondolkodás, megfelelő edukáció, jótékonykodás

Mellár Tamás arra is rákérdezett, hogy ismerve Pécs anyagi helyzetét, neki, mint vállalkozónak mitől lenne vonzó a város, hogy itt indítson üzletet.

Varga Zoltán elmondta, nem helyi, hanem nemzetközi piacra való termelésben kellene gondolkodni, ehhez viszont megfelelő, nem helyfüggő vállalkozások is kellenek. Szerinte ugyanakkor az emberi munkaerő fel fog értékelődni - már most is zajlik -, ehhez viszont az oktatásban kellene nagy változást elérni, hogy a megfelelő idegennyelvtudás mellett olyan oktatást kapjanak a gyerekeke, amit bármikor konvertálni lehet az adott feladatokhoz. Ha ez nincs meg, akkor az ország nem állja meg a helyét a globális világban. Mindezek mellett a demográfia is fontos, mert az adózáson át a nyugellátásig rendkívül sok mindenre tud hatással lenni.

A jótékonykodás kérdése is felmerült, erre a médiavállalkozó elmondta, egy ponton túl ez kötelesség, ő pedig úgy érzi, vissza kell valamit adnia, mert ő is alacsony sorból jött. De ehhez az kell, hogy a cégeknél keményen, a profitra figyelve dolgozzanak. Mint elmondta a cégcsoport és ő 100 millió forintos nagységrendben jótékonykodnak, matematikai táborokat és versneyeket szerveznek, de a Bátor Tábort is támogatják, valamint az oktatásra is sokat fordítanak. Hozzátette, megtehetné, hogy ne dolgozzon, de attól nem érezné jól magát. Próbál átlagos életet élni, nincs sokmilliárdos repülőgépe vagy jachtja - magyarázta.

Lassanként Kelet-Európában is teret hódít a fizetős digitális tartalam

A fórum végén a közönség kapott szót, az első hozzászóló arra volt kíváncsi, mi a véleménye a reklámról, illetve a digitális trtalmak fizetőssé változtatásáról, valamint a szerkesztőségek támogatásáról.

Varga Zoltán elmondta, a reklám fontos, bár egyre komolyabban kell szabályozni a megjelenő tartalmakat bizonyos oldalak esetén. A fizetőssé tétel Nyugat-Európában már egy bevett forma (mert ott tudják, hogy pénzbe kerül az információ előállítása), Kelet-Európában egy szlovák és egy lengyel újság tudta ezt elérni eddig - itt ez nehezebb, mert megszokták az emberek, hogy ingyenes a digitális tartalom. Ők most egy kisebb terméknél próbálkoznak ezzel, de óvatosan egyelőre. A támogatáskérésben itthon a 444 szerezte a legtöbbet - sorolta.

Jó fizetés, jó ötlet

Másik kérdés a munkatársak bérezésére, mint megtartó erőre vonatkozott. A médiavállalkozó szerint meg kell fizetni jól a kollégákat, nincs mese, ma már a legtöbb helyen keresni kell a jó munkavállalókat. Náluk nincs zsebbe pénz, pontosan utalnak, és van hova fejlődni. Ezek mellett kedvezményeket is kínálnak a munkatársaknak.

"Jól meg kell fizetni őket, és akkor tepernek"

- szögezte le.

Harmadik kérdésre, hogy mihez kezdene, ha nulláról kellene indulnia holnap, Varga elmondta, kétszer már átélt ilyet, most már annyira nem szeretné. De szerinte kell egy nemzetközileg is jól eladható és értékteremtő ötlet, vagy szolgáltatás, az ehhez szükséges tőkét pedig családtól és barátoktól, vagy kockázatitőke-alapoktól lehet megszerezni.

Arra a kérdésre, hogy ha Pécs egy termék lenne, hogy lehetne eladni, úgy felelt: az egyetem meg tudna állni a maga lábán (főleg az orvosi és a közgazdasági kar - vetette közbe Mellár Tamás), de Pécsről már nem tudna ilyet mondani.

Végezetül Varga Zoltán még elmondta, egy vállalkozónak minden napnak úgy kell nekiindulnia, hogy az küzdelem lesz mindennel, hatósággal, NAV-val - de csak így lehet előrébb jutni.