Októbertől már máshogy tüntetünk - mutatjuk a részleteket

2018. október 3. 09:41 2018. okt. 3. 09:41

Októbertől változott a gyülekezési törvény több ponton is, így amit eddig lehetett - például politikusok házánál tüntetni -, azt hétfőtől már nem szabad megtenni. Tüntetési kiskáté.

Mint ismert, október elsejével hatályba lépett az új gyülekezési törvény (illetve annak pár napja napvilágot látott végrehajtási rendelete), amely több ponton szigorodott az eddigi, sokszor toldozgatott-foltozgatott régihez képest.

A Társaság A Szabadságjogokért (TASZ) ennek apropóján kiadott egy közleményt, amely szerint az új gyülekezési törvény számos ponton a régi törvény hibáit küszöbölte ki (például rendelkezik arról, hogy az egy területre bejelentett több tüntetés esetén kié az elsőbbség), ám összességében szigorúbb lett annál. Ezt a TASZ szerint abban is tetten lehet érni, hogy az egyelőre nem olvasható ki világosan a törvényből, hogy egy ellentüntetést például hogyan lehet megtartani.

"Ugyanakkor a korábbhoz képest az új törvény jóval kevesebb garanciával övezi a békés gyülekezés szabadságát (például nem teszi lehetővé a szervező számára, hogy előzetesen szűrje a provokátorokat, nem rögzíti a rendőrség feladatait a feloszlatás körében), erőszakmentes magatartásokat is kriminalizál (pl. egy év börtönnel fenyegeti azt, aki egy gyűlést súlyosan megzavar akkor is, ha a zavarás a vélemény kinyilvánításában ölt testet), állami feladatokat terhel a szervezőre (például bírságolható a szervező, ha nem szedi össze a szemetet a gyűlés után)" - olvasható a közleményben.

A TASZ szerint az új törvény legsúlyosabb hibája az, hogy nagyon tágan és elnagyolt kategóriákban taglalja a tiltási és oszlatási okokat, ami a rendőri önkénynek nyújthat tág teret. (Például ha "megalapozottan feltehető, hogy a gyűlés a közlekedés rendjének közvetlen, szükségtelen és aránytalan sérelmével járna", akkor már mehet az oszlatás - hozza fel a TASZ.)

A szervezet szerint fontos a gyülekezési jog, épp ezért szedték pontokba az új törvénnyel kapcsolatban a fontos információkat, illetve azokat a régi törvényhez képesti változásokat egy 56 pontos kisokosba, amely a Gyülekezési jogi 1x1 címet kapta.

Gyülekezési jogi 1x1 (2018. október 1-től)

A gyülekezésről szóló törvény szerinti a gyűlés (a köznyelvben: tüntetés, demonstráció) legalább két személy részvételével, közügyben való véleménynyilvánítás céljából tartott, nyilvános összejövetel. Mindhárom elem szükséges ahhoz, hogy egy eseményre a gyülekezési jogi szabályokat lehessen alkalmazni. Abból, hogy legalább két fő részvételét írja elő a törvény, az következik, hogy a szervezőn vagy vezetőn kívül még valakinek mindig jelen kell lennie a gyűlésen.

Lehet-e maszkban hidat foglalva flash mobot tartani?

A TASZ által összerakott kiskáté első 15 pontja a gyülekezési joggal és alanyaival foglalkozik, itt azt taglalják többek közt, hogy kik lehetnek szervezői egy tüntetésnek, mit is jelent pontosan a közterület fogalma, mi a feladata a rendőrségnek egy ilyen eseménynél, stb.

A 16-23. pontok a tüntetés bejelentésével foglalkoznak: mikor kell bejelenteni egy demonstrációt, mennyi ideje van válaszolni a rendőrségnek, mik a bejelentés és a hiánypótlás szabályai.

A 24-34. pontok a gyűlés esetleges megtiltásával foglalkoznak: mikor lehet ilyet tenni, hogyan lehet ellene fellebbezni, illetve mi történik akkor, ha valaki a rendőri tiltás ellenére mégis megtart egy tüntetést. (Sommázva: a rendőrség oszlatni fog, a szervező vétséget követ el, aminek a büntetési tétele egy évig terjedő szabadságvesztés, a résztvevők pedig szabálysértési bírságra számíthatnak, ami öttől 150 ezer forintog terjedhet.)

A 35-44. pontok magával a gyűlés megtartásával, illetve az ott felmerülő feladatokkal kapcsolatosak. (Mi a rendbiztos feladata, mit kell tenni a gyűlés vége után, ki a felelős egy gyűlés alatt történt kárért, stb.)

A 45-50. pont a gyűlés feloszlatásának szabályairól ad bővebb információt: mik a közös szabályok ilyen esetben, mikor oszlathat a gyűlés/tüntetés vezetője és mikor a rendőrség (bejelentés hiánya miatt; más útvonalon és időpontban indul meg a tüntetés, mint ahogy be volt jelentve, törvényességet veszélyeztető magatartás esetén, stb.), illetve mi a különbség egy rendezvény feloszlatása és egy tömegoszlatás között.

Az 51-56. pontok a gyülekezés speciális eseteivel foglalkoznak: mi az a flash mob (villámcsődület, villámtüntetés), mi történik, ha a tömeg nem megy haza egy gyűlés/tüntetés végén (ha marad békés, akkor "spontán gyűlésnek" minősül).

Arra is kitér a TASZ kiskátéja, hogy lehet-e hídfoglalást tartani (zanzásítva: szigorodás várható, mert az új törvényben gyülekezési tiltóok a közlekedés rendjének sérelme), egyenruhában és arcot takaró maszkban részt lehet-e venni egy megmozduláson (csak akkor, ha erre külön kérte a rendezvény szervezője a résztvevőket és ezt le is jelentette előzetesen a rendőrségen). Az utolsó pont a szabályszerű rendőri igazoltatással foglalkozik.