2019 tavaszáig biztos marad a vágányzár a pécsi vonalon Budapest előtt
Az eszéki közvetlen járat is még csak elképzelés szintjén létezik. A téli menetrendváltással érkező napi négy kishatárforgalmi járatpár Magyarbóly és Pélmonostor között azonban már így is nagy előrelépés.
Mint ismert, nemrég derült ki a MÁV új menetrendjéből, hogy jó pár évnyi kényszerszünet után újraindul a baranyai vasúti kishatárforgalom december 8. után.
A kormány még tavaly év végén veselkedett neki, hogy Baranya és a határ túloldalán fekvő Drávaszög közlekedési szempontú zsákutca-jellegét javítsa (az ott élő magyarságnak is segítve ezzel), ekkor merült fel egy Budapest-Pécs-Eszék vonat terve is - több más közúti fejlesztés mellett.
Bővebben a vasúti közlekedési helyzetről ebben a cikkünkben írtunk. |
Vasárnapi cikkünkben mindezt körbejártuk, és jeleztük is, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is megkeressük az ügyben, mivel a fejlesztési minisztérium megszűnte után a közlekedéspolitika hozzájuk tartozik. Az eszéki járat mellett arra is rákérdeztünk, hogy mi a helyzet az év eleje óta elrendelt Kelenföld és Érd-felső közti vágányzárral, az ottani fejlesztésekkel (ez ugyanis kihat a menetidőre a pécsi vonalon).
A minisztériumtól a következő választ kaptuk:
"A Pécs-Eszék vasúti kapcsolat fejlesztése érdekében első körben, 2018. decemberétől négy pár kishatárforgalmi járat indul a baranyai megyeszékhely és Pélmonostor között (a részletes menetrend itt található).
A vonatok több napszakban, többféle utazási igényt is kielégítve biztosítanak egy átszállásos összeköttetést a horvát-magyar határ két oldalán fekvő nagyvárosok között.
A Budapest és Eszék közötti közvetlen vonatjárat közlekedtetése a vonalszakaszon zajló felújítási munkálatok előrehaladásának függvényében kezdődhet meg.
Az átfogó korszerűsítés a tervek szerint 2019 tavaszáig Kelenföld és Érd felső között teljes kizárásos vágányzár mellett zajlik. A jövő évben Százhalombatta és Pusztaszabolcs között a forgalom fenntartása mellett még nagyobb zavartatású építési munkák lesznek, a teljes projekt várhatóan 2020 végére fejeződik be.
A közvetlen Budapest-Eszék vasúti kapcsolat egy Budapest-Pécs IC vonatpár meghosszabbításából jöhet létre legkorábban a 2019 decemberi menetrendváltástól. A járat beindításának feltételeit a magyar és horvát társvasutak vizsgálják"
- áll a válaszban.
Összefoglalva: a budapest-eszéki vonatjárat talán jövő télen kerülhet elő leghamarabb, a pesti vonalon pedig 2019 tavaszáig biztosan marad a vágányzár (és a napi egy IC-vonatpárt leszámítva az átszállási és pótlóbuszozási kényszer). De 2020 végéig Budapest felé vonattal továbbra sem lesz egyszerű a közlekedés.