A Vadgesztenye iskoláért szólalt fel a DK

2018. december 13. 15:45 2018. dec. 13. 15:45

Fodor Ibolya hangján – miután a demokratikus ellenzék kivonult a pécsi közgyűlés csütörtöki üléséről, Kunszt Márta napirend előtti felszólalását a kertvárosi képviselő olvasta fel.

Legalábbis ebben egyeztek meg, sajna a közgyűlésről szóló élő videóban éppen ez a jelenet már nem látható.

Kunszt Márta eljuttatta hozzánk napirend előtti felszólalását, ami a Pécs-somogyi Vadgesztenye iskoláról szól, ami körül igen nagy vihar kerekedett a héten.

Kunszt Márta írt, Fodor Ibolya beszélt arról, hogy a Bártfa utcai iskola tagintézményeként működő városperemi iskola fölött sokáig lebegett a megszűnés réme, mígnem Csovcsics Erika vezetésével kísérleti programot indítottak, ahol a legkorszerűbb pedagógiai módszereket kezdték alkalmazni. Mindennek meg is lett az eredménye, 2016-tól ugrásszerűen megnőtt az iskolába iratkozók száma, ezzel elhárult a megszűnés veszélye. A kísérleti program óriási sikert aratott a diákok és a szülők körében.

Az eredményeket látva az aktuális igazgatói pályázatra Csovcsics Erika egyedüliként jelentkezett. A pályaművet véleményezte a város Kulturális és Köznevelési Bizottsága is. Kunszt Mártát megdöbbentette, de a bizottság többsége nem támogatta a pályázatot, ami előrevetítette, hogy az országszerte elismert pedagógus vezetői tevékenysége nem kívánatos a továbbiakban.

Így is lett: a döntéshozó KLIK a várakozásnak megfelelően el is kaszálta az igazgató megbízását. A sajtó érdeklődésére akkor a következő indoklást tette közzé a Klébersberg Központ:

„a Pécsi Tankerületi Központ a Pécsi Bártfa Utcai Általános Iskola Vadgesztenye Általános Iskolája tagintézmény-vezetői pályázatánál mérlegelte a szakmai szempontokat, a kialakított véleményeket, az intézmény jövőjét és a tanulók érdekét figyelembe véve hozta meg döntését, Csovcsics Erika egyedüli pályázó tagintézmény-vezetői pályázatát nem támogatta. Megbízott tagintézmény-vezetői feladatokat 2018. szeptembertől, a pályázat ismételt kiírásáig vezetői tapasztalattal rendelkező pedagógus látja el.”

A megbízott iskolaigazgató keze alatt az iskola visszatért a hagyományos metódusokhoz, a kísérletező szellemű pedagógusok elhagyták az iskolát, a szülők, akik felszabadultak korábban, mert gyermekeiknek megfelelő iskolát találtak végre, kétségbeesetten kísérlik meg védeni az elért eredményeket – írta Kunszt Márta.

2018 augusztusa óta 9 alkalommal kíséreltek meg tárgyalásokat a fenntartóval a korábbi állapotok visszaállítása érdekében, mindez idáig sikertelenül.

Kunszt szerint ez mintegy modellezi a magyar oktatásügy szomorú állapotát, amelyben az indokolatlanul és gondolkodás nélkül végrehajtott központosítás rugalmatlan és arctalan szisztémát eredményezett. A politikus hozzátette: azzal, hogy az önkormányzatok elvesztették fenntartói jogukat, elvesztették érdemi beleszólási jogukat is. Szólt arról is, hogy néhol lelkes, elkötelezett pedagógusok próbálnak még utóvédharcokat vívni, de „mert az egyediség, a gondolkodás a rendszerre nézve a legnagyobb veszélyt jelenti, szükségképpen bukniuk kell”.

Kunszt Márta azt kérte a pécsi közgyűléstől, hogy méltányolja a szavazópolgárok igényeit és a szülők elkeseredett küzdelmét a XXI. iskoláért, s kezdeményezné a Vadgesztenye iskola gyakorló-iskolai, vagy alapítványi iskolai működését, mivel úgy tűnik a KLIK rendszerében kísérletező iskola működése lehetetlen.