Az útdíj emelése miatt áremelkedés várható több iparágnál

Emeli a kormány az útdíjat jövőre, ráadásul még több más, a fuvarozókra terhelt költség is növekedni fog. A közúti szállítók szerint ez náluk is áremelkedéssel fog járni, ami viszont az élelmiszeriparban is jelentkezhet.
 
 

Az útdíj emelése miatt áremelkedés várható több iparágnál

Emeli a kormány az útdíjat jövőre, ráadásul még több más, a fuvarozókra terhelt költség is növekedni fog. A közúti szállítók szerint ez náluk is áremelkedéssel fog járni, ami viszont az élelmiszeriparban is jelentkezhet.
 
 
 
 

 
 

Az útdíj emelése miatt áremelkedés várható több iparágnál

Emeli a kormány az útdíjat jövőre, ráadásul még több más, a fuvarozókra terhelt költség is növekedni fog. A közúti szállítók szerint ez náluk is áremelkedéssel fog járni, ami viszont az élelmiszeriparban is jelentkezhet.

Kétszámjegyű százalékos díjemelésre kényszerülnek a magyar fuvarozó vállalkozások jövőre az akár 30 százalékos mértéket meghaladó útdíj-emelés és egyéb költségnövekedések miatt - közölték a fuvarozói érdekképviseletek pénteken az MTI-vel.

"A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége által aláírt közleményben a szervezetek emlékeztetnek, hogy a 2019-re vonatkozó módosított útdíj rendeletek a hivatalos bejelentések szerint 5,8 százalékos díjemelést jelentenek.

Kiemelték, hogy a környezetvédelmi kedvezmények rendszerének átalakításával az új rendszer bevezetése ennél jóval drasztikusabb díjemelkedést jelent.

A teljes gépjárműparkot érintő útdíj-emelkedés leginkább a belföldi fuvarozást végző mintegy 20 ezer EURO III és EURO IV környezetvédelmi besorolású járművet érinti, a változás kilométerenként 5-30 forinttal emeli meg a fuvarozók költségeit, így akár a 32 százalékot is meghaladja az útdíj-növekedés kilométerenként. A döntően nemzetközi relációban érintett EURO V és EURO VI kategóriájú járművek környezetvédelmi kedvezménye 5 százalékkal csökken, ezekben a kategóriákban az útdíj-emelés mértéke 11 forint kilométerenként, amelyet a vállalkozások kénytelenek beépíteni a 2019-től esedékes fuvardíjaikba - fejtették ki.

Hozzátették, hogy a fuvarozó vállalkozásokat terhelő költségek az elmúlt időszakban folyamatosan növekedtek, drasztikusan nőnek a kötelező felelősségbiztosítási díjak, emelkednek az ágazatban foglalkoztatott gépkocsivezetők bérei, miközben 2019-től a felére csökken az üzemanyagok árából visszaigényelhető jövedéki adó mértéke.

Az útdíj-emelkedés, és a további költségek növekedése miatt 2019-től kétszámjegyű százalékos fuvardíjemelés válik szükségessé, amely költségek a fogyasztói árakban is megjelenhetnek majd - áll a fuvarozói érdekképviseletek közleményében" - olvasható az MTI hírében.

A fuvarozók egyébként már szeptemberben belengették az áremelés lehetőségét, mikor a kormány bejelentette az útdíj emelését (amiről természetesen nem egyeztetett előre a közúti fuvarozók érdekvédelmi szervezeteivel).

A Népszava akkori cikke szerint az útdíj-emelés miatt a fuvardíjakban tapasztalható áremelkedés így gyűrűzik át az élelmiszeriparra, és onnan a fogyasztókra:

"A sütőiparban a szállítás a teljes termelési költség 15-18 százaléka. A legtöbb cég saját teherautóval, furgonnal viszi ki a termékeit a kereskedőknek, de a költségek növekedése ugyan úgy sújtja őket is, mint a fuvarozókat. Ezért a sütőipari cégek is rákényszerülnek egy 15-20 százalékos fuvardíj emelésre, ami a teljes önköltséget 3-4 százalékkal emeli. Ehhez jön idén egy két lépcsős, esetenként 5-6 százalékos lisztár drágulás, amit a jövő év első félévében újabb, hasonló mértékű áremelkedés követhet – említette a Népszavának egy sütőipari szakember.

A kereskedelmi láncok többsége saját flottával rendelkezik, és ez a gyártók nagy részére is igaz. Természetesen külső fuvarozó cégeket is igénybe vesznek, cégenként eltérő arányban. Az élelmiszerárak most is tapasztalható emelkedésének egyik oka a bérek és a fuvarköltségek növekedése."

Természetesen minden más iparágban, ahol fuvarozással kell megoldani az áruk (legyen az nyersanyag, vagy késztermék) szállítmányozását, érzékelhető lesz az útdíj emelésének negatív hatása kisebb-nagyobb mértékben.

 

 

 
 
Ha tetszett a cikk, kövesd a Pécsi STOP-ot a Facebookon is!
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ön szerint is egyre több a hülye sofőr? (lezárva)

 
  • 421   Határozottan, napról napra több

     
  • 14   Épphogy nem, egyre javul a közlekedés

     
  • 275   Mindig is ennyien voltak, csak eddig nem videózták nyakra-főre őket

     
  • 105   Soros