Baranya lehet a nagy vesztese a nagy vasúti hátraarcnak

2019. január 30. 12:58 2019. jan. 30. 12:58

Sajtóhírek szerint több vasútvonal bezárása felmerült a dél-dunántúli régióban is. Még nagy a bizonytalanság, úgy tudni, az önkormányzati választás után járhat a kasza. Ha így lesz, baranyai mellékvonalak is vastagon érintettek lehetnek.

A Népszava a Közlekedő Tömeg értesülései nyomán arról számolt be szerdán, hogy a negyedik Orbán-kormány vasúti mellékvonalak bezárására készülhet.

A lap szerint ezzel megvárnák az idén ősszel (gyaníthatóan októberben) esedékes önkormányzati választást, és utána esnének neki a vonalak bezárásának. (Az időpont abból a szempontból érthető, hogy a vasúti menetrend mindig adott év decemberében változik.)

A lap szerint a mellékvonalak bezáratásának ötletét (amit ezelőtt utoljára még 2010 előtt léptek meg az akkori kormánypártok) az is jelzi, hogy "Fónagy János államtitkár irányításával már javában tart a párhuzamosságokat csökkenteni hivatott egységes országos vasúti- és buszmenetrend létrehozása."

A lap szerint a Közlekedő Tömeg egyesületnek egy nem hivatalos MÁV-Start-javaslat van a birtokában, aszerint a dél-dunántúli régióban a következő vonalak eshetnek áldozatul a "párhuzamosságok" felszámolásának:

  • Somogyszob-Nagyatád (Somogy)
  • Godisa-Komló (Baranya)
  • Sellye-Szentlőrinc (Baranya)
  • Mohács-Villány (Baranya)
  • Tavaly november végén, mikor a vonalbezárások híre először felmerült (és amikor még nem volt kihirdetve véglegesen az új vasúti menetrend), a Pécsi STOP megkereste az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, mint a MÁV felügyeleti szervét. Akkor a következő választ kaptuk:

    "Nincs semmiféle döntés a vasúti közlekedés átmeneti autóbuszos pótlásáról a két szabolcsi vonalon vagy bárhol másutt. A MÁV-START a közelmúltban a megrendelő tárca jóváhagyásával meghirdetett 2018-2019. évi menetrend szerint biztosítja a vonatközlekedést saját viszonylatain december közepétől is.

    A közlekedésért felelős minisztérium 2010 óta változatlan alapkoncepciója, hogy a közösségi közlekedés gerincét a vasút adja. Az autóbuszos helyközi járatok elsődleges feladata a ráhordás biztosítása.

    A vasúti mellékvonali szolgáltatások jövőképe minden viszonylatra egyedileg, a fejlesztési lehetőségek, meglévő és esetleges újabb funkciók felülvizsgálata alapján, a gyors, kényelmes és olcsó utazáshoz fűződő utasigényekhez igazodva alakítható ki. A közösségi közlekedés hatékonyságának növelését szem előtt tartó lépések kidolgozás alatt állnak, azokról a felülvizsgálat eredményei alapján a kormány a későbbiekben dönthet."

    Vagyis már akkor is elvi lehetőségként a levegőben lógott egyes mellékvonalak esetleges bezárása.