Több rendvédelmis szolgálati nyugdíjasnál eltűnt a szolgálati idejük egy része

2019. április 11. 08:54 2019. ápr. 11. 08:54

Egy rendvédelemmel is foglalkozó blog szerint a rendvédelmis szolgálati nyugdíjasok közül többen kaptak olyan papírt a nyugdíjfolyósítótól, amely szerint nekik sokkal kevesebb szolgálati idejük van, mint amennyiről ők tudtak. A Független Rendőr Szakszervezet és a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete is értesült a problémáról már.

Ballada a tűnt idők szolgálati éveiről

A Lemil blog bejegyzése szerint a Magyar Államkincstár alá tartozó Nyugdíjfolyósító Igazgatóság nemrég azzal keresett meg több volt rendvédelmi (büntetés-végrehajtás, rendőr, tűzoltó, vámos) szolgálati nyugdíjast (illetve mostani nevén: szolgálati járandóságban részesülőt), hogy küldjék meg a szervezetnek a náluk hivatalosan rendelkezésre álló adatokat a szolgálati idejükről.

A blog gazdája, tiboru így is tett, aztán százvalahány nap múlva meg is kapta a nyugdíjfolyósítótól, hogy a szervezetnél nyilvántartott adatok szerint "5 év 161 nap nyugdíjjogosultság elbírálásához figyelembe vehető szolgálati idővel" rendelkezik mindössze. Ez már csak azért is furcsa a szerző szerint, mert ő tíz éve 29 év 225 nap szolgálati viszony után ment nyugdíjba.

Gyors felmérést végzett a szolgálati nyugdíjas ismerősei körében, és arra jutott, hogy a kategórájának 10-15 százaléka kapott hasonló tartalmú leveleket, azaz jócskán csökkentett szolgálati éveket számított nekik a nyugdíjfolyósító.

A szerző a bejegyzésben megjegyezte, hogy anno a szolgálati nyugdíjba vonulásakor a rendőrség a papírjait hat példányban készítette el, és az egyiket a Magyar Államkincstárnak küldte meg hivatalosan. Vagyis a normális szolgálati időről az államkincstárnak is tudnia kellene.

Véleménye szerint a háttérben az lehet, hogy az állami szervek közti információáramlás nem a legjobb. A problémára az egyik lehetséges megoldás pedig az lehet a szerző szerint, hogy a szolgálati járandósággal rendelkezők az utolsó szolgálati helyükön felkeresik a személyügyi osztályt a nyugdíjfolyósítótól kapott papírral (ha nem stimmel a szolgálati évek számítása), és kérnek egy új igazolást.

A bejegyzés miatt a Pécsi STOP megkereste a Független Rendőr Szakszervezetet (FRSZ), a Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetét (HTFSZ), a Vám- és Pénzügyi Dolgozók Szakszervezetét (VPDSZ), valamint a Független Büntetés-végrehajtási Szakszervezetek Országos Szövetségét (FBVSZOSZ), hogy ők értesültek-e a problémáról, és ha igen, úgy mit tudnak javasolni a volt kollégáknak.

A szakszervezeteknél arra is rákérdeztünk, hogy hány ilyen esetről tudnak a Dél-Dunántúlon, illetve arra is kíváncsiak voltunk, hogy a rosszul kiszámított szolgálati idő hatással lehet-e a szolgálati nyugdíjak összegére.

FRSZ: a számítási hiba nem érinti a szolgálati járandóság összegét

Megkeresésünkre az FRSZ dél-dunántúli és Fejér megyei elnöke, Orgovány Zoltán válaszolt. (A szakszervezet honlapján is szerepel a Lemil blog bejegyzése, vagyis a hibás számításról ők is értesültek.)

Mint válaszában leírta, a Dél-Dunántúlról ilyen problémával az érintett állományból nem keresték meg a szakszervezetet.

Az érdekvédelmi vezető szerint "akit érdekel, hogy mennyi szolgálati ideje van elismerve hivatalosan, annak mi is csak azt tudjuk javasolni, hogy a cikkben leírt utat járja be. Azaz első lépésben ki kell kérni a szolgálati idő igazolást a Magyar Államkincstártól, majd ha az nem egyezik meg a rendőrség által korábban kiadott igazolásban szereplővel, akkor az utolsó szolgálati hely személyügyi (humán) szolgálatához kell fordulni a helyzet tisztázása érdekében."

Orgovány Zoltán szerint "a cikkben írt leírt nyilvántartási hiba egyébként a korábban már megállapított és folyósított szolgálati járandóság összegét nem érinti. Annak összegét ugyanis a szolgálati nyugdíjba helyezéskor megállapították, és azóta évente emelgetik, amikor pedig az érintettek elérik a jelenlegi nyugdíj felső korhatárát, akkor majd megszüntetik a 15%-os levonást, és visszaáll a teljes összegű folyósítás."

A dél-dunántúli és Fejér megyei szakszervezeti elnök úgy látja, hogy a jelenlegi jogszabályi környezetben a korábban szerzett szolgálati idő igazolásának akkor lehet jelentősége, ha valaki már szolgálati járadékosként, vagy még inkább a járadék folyósítását szüneteltetve végez munkát.

Ezzel ugyanis szolgálati időt szerez, és ha később "a szolgálati nyugdíjba helyezése előtt és azt követően szerzett szolgálati időket egybe akarná számíttatni úgy, hogy kéri az öregségi (vagy az előrehozott öregségi) nyugdíjának ismételt megállapítását. Ilyen esetben merülhet fel a jogszerző szolgálati idők ismételt vizsgálata, mivel az ilyen eljárás a nyugdíj összegének újraszámolásával is jár."

Orgovány Zoltán szerint a fentebbi példán kívül még akkor lehet jelentősége a nyilvántartásban szereplő adatoknak, ha a kormány újfent olyan jogszabályokat akarna alkotni, amelyek a szolgálati járandóságban részesülők jogait tovább szűkíthetik.

Bízom benne, hogy erre nem kerül sor

- tette hozzá az FRSZ dél-dunántúli és Fejér megyei elnöke.

HTFSZ: jelenleg is szolgáló tűzoltóknál is előfordulhat a probléma

A HTFSZ részéről Andics Gábor általános alelnök válaszolt feltett kérdéseinkre.

Mint válaszában írta, a probléma valós, van olyan még aktív tűzoltó, akinek rossz adatai szerepelnek a nyugdíjfolyósítónál. (Ugyanakkor a Dél-Dunántúlról még nem kaptak jelzést, de ha van érintett, várják a jelentkezését.)

Andics Gábor szerint a probléma még azokat az aktív állományú tűzoltókat is érintheti, akik 1996 környékén szereltek fel, mivel náluk minden szolgálatban töltött év 1,2-nek számít.

"Ez a kedvezmény azért járt, mivel az állam ezzel is elismerte a hivatásos szolgálattal járó nagyobb áldozatvállalást, a többletelvárásokat, a kolléga alapvető jogainak korlátozását. Ez a kedvezmény 2011 decemberig volt érvényben, utána eltörölték"

- írta válaszában a szakszervezet általános alelnöke.

Andics Gábor is hasonlót javasolt a tűzoltóknak, mint Orgovány Zoltán a rendőr-szakszervezettől: kérjék ki a szolgálati helyen a humán osztálytól a rájuk vonatkozó adatokat, és hasonlóképp a Magyar Államkincstártól is. Ha a kettő nincs összhangban, jelezzék a munkáltatónak és a munkáltatói igazolással a nyugdíjfolyósítónak.

Az érdekvédelmi vezető szerint "sajnos előfordulhat, hogy az intézmények közötti átszervezések, és egyéb általunk egyelőre nem ismert dolgok miatt, a papíron meglévő adatok elveszhettek egyes kollégáknál."

Forrás: Pécsi STOP/lemil.blog.hu