Duna-hidak: Pakson jövő ősszel állnak neki, Mohácson a közbeszerzésnél tartanak

2019. április 19. 12:15 2019. ápr. 19. 12:15

A mostani tervek szerint 2020 őszén állhatnak neki a Paks és Kalocsa közé tervezett új Duna-hídnak. A mohácsi hídnál viszont még mindig nem ismert a konkrét kezdési dátum, viszont a tervezésre kiírt közbeszerzésen már lett nyertes.

2020 ősze a kezdési dátum Paksnál

A bacskiskun.hu cikke szerint megvan a kezdési dátuma a Paks és Kalocsa közé tervezett köúti Duna-hídnak, miután a beruházás megvalósításáért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) április 5-én átvette az 1133 méteresre tervezett híd és a kapcsolódó létesítmények építési engedélyét.

A magyarepitok.hu cikkében az olvasható, hogy a beruházás első lépéseit már 2020 őszén megtehetik, a kivitelező NIF-nek innen számolva 26 hónapja lesz megépíteni a hidat. (A Napi.hu cikke szerint két éve még 2020 első negyedévére tették a kezdési dátumot, azóta jött össze a féléves csúszás.)

A korábbi tervpályázatot a CÉH Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. és az Utiber Közúti Beruházó Kft. konzorciuma nyerte el, terveik szerint az új híd 2x1 sávos lesz, amelyen 90 km/h-s sebességgel lehet közlekedni Paks és Kalocsa között. "A kétoldali ártéri hídrészek acél keresztmetszettel készülnek el, a mederhíd pedig hibrid (beton és acél) szerkezetű lesz, így gyorsabban épülhet majd meg a műtárgy" - idézi a tervet a cikk.

A híd "az 512-es utat (Kalocsa nyugati elkerülőjét) köti össze a Duna túlpartján futó M6-os autópályával, melynek során 11 kilométernyi 2x1 sávos új útszakaszt is átadnak a Duna nyugati oldalán. Emellett még Paks és Gerjen között is fejlesztik a helyi infrastruktúrát: 9,6 kilométernyi új útszakaszt építenek fel" - olvasható a cikkben.

A NIF 2015-ös látványterve a tervezett hídról és a kapcsolódó úthálózatról:

null

null

Mohácson még csak a híd- és úttervezésre kiírt közbeszerzésen vannak túl

Budapesttől délre a Dunán nemcsak a Paks-Kalocsa közti híd épülhet meg, jó évtizede folyamatos kampányígéret Mohácson is az új átkelő létrehozása.

A hidat eredetileg 2x1 sávosként tervezték pár éve, ám Orbán Viktor nagyívű álma (hogy Debrecent Szegeden keresztül Péccsel egy gyorsforgalmi út kösse össze) miatt egy kicsit megváltozott a projekt műszaki tartalma. (És az a kormányzati terv is még módosíthatja az elképzeléseket, amely az eredetileg a szekszárdi hídra tervezett M9-es gyorsforgalmi nyomvonalát Pécs és Mohács irányába módosítaná. Az esetleges mohácsi vasúti híd már csak hab a tortán.)

Tavaly év végén a NIF Zrt. kiírt egy közbeszerzést "Tervezési szerződés a Mohácsi Duna-híd és csatlakozó, az M6 autópálya és 51. sz. főút közötti úthálózata tanulmány, engedélyezési és kiviteli tervének készítése, az építési engedély, valamint a szükséges további engedélyek megszerzésében való közreműködés tárgyában", az ajánlattételi véghatáridő idén január 18. volt.

A dokumentum szerint az 57-es főutat az M6-os autópálya és Mohács között 2x2 sávosra építik át, az 56-os és 57-es főutak körforgalmú csomópontjától Mohácsig az utat 11,5 tonnás teherbírásúra építik át. A híd alföldi szakaszától pedig az 51-es főútig új útpályát építenek ki a tervek szerint, amely összesen 27 kilométernyi útszakasz megépítésével, illetve felújításával számol.

A Közbeszerzési Értesítőben található adatlap szerint összesen négy ajánlatot adtak be a projektre, a nyertes a budapesti székhelyű Speciálterv Építőmérnöki Kft. lett a nettó 972 millió forintos árajánlatával. A másik három induló,

  • a Pont-TERV Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. nettó 988 millió forintos;
  • az UNITEF-83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. nettó 995 millió forintos;
  • míg az UTIBER Közúti Beruházó Kft. nettó 1 milliárd 95 millió forintos
  • nettó ajánlatot adott le.

    Hogy ennél a beruházásnál mikor kezdenek az érdemi munkába, az egyelőre nem ismert, de gyanítható, hogy még legalább egyszer kampányígéret lesz a mohácsi hídból.