"A Fidesz hazugságának ára az emberek egzisztenciája"

A pécsi utcákon még nyugalom van, de a fővárostól távol is érezhető a nyugtalanság: tüzes hangulatú közgyűlések, választásokat idéző nyilatkozatháborúk jellemzik a város közéletét, ezrével gyűlnek az elégedetlenkedők aláírásai. Tóth Bertalant, a legnagyobb ellenzéki párt pécsi közgyűlési frakcióvezetőjét kérdeztük: hogyan tovább?
 
 

"A Fidesz hazugságának ára az emberek egzisztenciája"

A pécsi utcákon még nyugalom van, de a fővárostól távol is érezhető a nyugtalanság: tüzes hangulatú közgyűlések, választásokat idéző nyilatkozatháborúk jellemzik a város közéletét, ezrével gyűlnek az elégedetlenkedők aláírásai. Tóth Bertalant, a legnagyobb ellenzéki párt pécsi közgyűlési frakcióvezetőjét kérdeztük: hogyan tovább?
 
 
 
 

 
 

"A Fidesz hazugságának ára az emberek egzisztenciája"

A pécsi utcákon még nyugalom van, de a fővárostól távol is érezhető a nyugtalanság: tüzes hangulatú közgyűlések, választásokat idéző nyilatkozatháborúk jellemzik a város közéletét, ezrével gyűlnek az elégedetlenkedők aláírásai. Tóth Bertalant, a legnagyobb ellenzéki párt pécsi közgyűlési frakcióvezetőjét kérdeztük: hogyan tovább?



- 2012-őt írunk, a jogszabályok állandó mozgásban vannak. Egyáltalán milyen közegben tudnak helyben politizálni?

- Rengeteg bizonytalanság van 2012-ben, sok olyan jogszabály módosul, amely érinti az önkormányzatiság rendszerét. Nem tudjuk, hogy a megyei jogú városoknak milyen szerepet szán a kormány, de az látszik, hogy egyre inkább leépíti a városokat, egyebek mellett a járási hivatalok létrehozásával. Ezért is érthetetlen, hogy Pécs miért ragaszkodik még mindig a magasház projekthez, amin a város igazából csak bukhat. Feladatot nem kell ellátnia, de belevágna egy beláthatatlan kimenetelű ingatlanfejlesztésbe, és a kormánynak építene irodaházat. Hasonló a helyzet az oktatási intézményekkel is: a város elveszíti a lehetőségét, hogy saját oktatási politikát folytasson.





- Manapság kevés dicsérő szót hallani a pécsi oktatáspolitikáról...

- A lényeg nem ez, hanem a lehetőség. A kormányzati szándék az, hogy súlyos racionalizálás induljon az oktatáson belül. Ha valóban saját életpálya modelljét valósítja meg a kormány, akkor annak egyetlen forrása lesz: pedagógusok elbocsátása, ami szerintem elfogadhatatlan. Lehet, hogy ma kevesen elégedettek a pécsi oktatáspolitikával, de egy biztos: ha a döntéseket Budapesten hozzák meg, az sok embernek fog fájni, hiába delegál Pécs négy fideszes képviselőt is a Parlamentbe.

- Egyikük már bizonyított egy helyi ad-hoc bizottság élén, és most újabb felállítását javasolta. A grémium ezúttal azt vizsgálja: ki adósította el Pécset.

- Selmeczi Gabriella jut az eszembe, akit megbíztak azzal, hogy védje meg a nyugdíjakat, majd a kormány lenyúlta 3 millió ember pénzét. 2009 tavaszán azzal rukkolt elő a friss pécsi fideszes városvezetés, hogy "Pécs újra hitelképes", és villámgyorsan fel is vettek 1 milliárd hitelt.

- Azért ma nem erről az egymilliárdról beszélünk, hanem sokkal többről, ha az összeg időről-időre változik is.

- 2009 májusában az átadás-átvételi jegyzőkönyv, amelyet Pécs mai polgármestere és én írtunk alá, konkrétan tartalmaz 20,5 milliárd felhasznált hitelt, ebből több mint 13 milliárd volt a fejlesztési hitel, illetve 7,5 milliárd lett időközben a kötvény, melynek nagy része szintén fejlesztésre ment. A 10 milliárdos európai fejlesztési banki hitel hiánytalanul a város számláján parkolt, azt a Fidesz költötte el. A városnak az átadás idején nem volt folyószámlahitele. Ehhez képest mit tett hozzá a Fidesz? A remek szabadságharcos kormánypolitika összesen 3,5 milliárdos árfolyamveszteséget eredményezett csak Pécsett.

- Pontosan melyik időszakban keletkezett a veszteség?

- Attól a naptól, amikor Bajnai Gordon átadta az ország vezetését máig. A kormány által okozott 3,5 milliárdos árfolyamveszteségen túl a városvezetés 1 milliárd fejlesztési hitelt vett fel, tavaly nyáron pedig 10 milliárdos folyószámlahitellel növelte az adósságot, ebből 9 milliárdot felhasználtak december 31-ig, azaz az imént említett EIB hitel 10 milliárdjával együtt 23,5 milliárddal növelték Pécs adósságát.

- Ezt a tudást a csütörtökön minden bizonnyal felálló bizottságban is felhasználja? A legutóbbi grémium munkájához az MSZP nem járult hozzá.

- Akkor veszünk részt a bizottságban, ha azt is vizsgálja, hogy milyen fejlesztések valósultak meg a különböző hitelekből, és azt is, hogy azokat ki szavazta meg. Jó söröshordót görgetni a frissen megépített körforgalomban, csapra verni és ingyen tölteni a választópolgároknak, utána meg vizsgálóbizottságot alakítani. 2010-ben valósággal fürdött a Fidesz a hitelből megvalósult fejlesztésekben, nem tétováztak, amikor az átadási ceremóniákon kellett parádézni. Ám legyen, vizsgáljunk ki mindent.

- Véletlenül sem kisebbítve a bizottság jelentőségét, de az emberek mind szélesebb rétegét egyre inkább aggasztja saját anyagi helyzete is.

- A pécsiek is egyre inkább azt látják, hogy mindig lehet a nemzetközi helyzetre fogni a problémákat, mint a klasszikus filmben. Egyre világosabb, hogy a kormány elhibázott gazdaságpolitikája sújtja az embereket, ráadásul nem a módosabbakat. Erre hívta fel a figyelmet a volt fideszes képviselő, egyben elismert közgazdász Mellár Tamás is. Pécsett a helyzet még súlyosabb, hiszen négy parlamenti képviselője is van a kormányzó oldalnak, és mindannyian megszavazták ezeket a döntéseket, annak tudatában, hogy a pécsiek élete is elnehezül. Ilyenek az adójogszabályok és a benzinár emelkedéséhez vezető döntések, hogy csak párat említsek.

- Ezek azért nem csak a pécsieket sújtják.

- Ez tény, de Pécsett ezen felül sok munkahely is megszűnt, ezt pedig csak részben enyhítik az újabb befektetések. A PR kormányzás oda vezetett, hogy brutális és soha nem látott adóemelést szavaztak meg a pécsi közgyűlésben ugyanazok a fideszes politikusok, akik a Parlamentben is a kis keresetűeket hátrányosan érintő egykulcsos adórendszer mellett voksoltak.

- Mi mást tehettek volna?

- Foglalkozhatnának három év után Pécs dolgaival. Ha visszaemlékszem a Pécs Csomagra, az elkerülő útnál egy kapavágás sem történt, pedig már azon kéne dübörögnie a kamionoknak. Vagy elkezdhetnének párbeszédet folytatni a pécsiekkel, az érdekképviseletekkel, hogy egyáltalán lássák, mi a pécsi valóság. Ezen ugyanis nem segít, ha tízmilliókat kiadnak kommunikációra.

- A szocialisták hogyan rónának kisebb terheket a pécsiekre?

- A város vezetőinek azonnal le kell állítania a haveri tanácsadói kifizetéseket helyben, a Parlamentben pedig visszaállítani a progresszív adórendszert. Ez a kormánypárti országgyűlési képviselők felelőssége, pécsieké és nem pécsieké: a mostani rendszer csak nekik jó, százezrekkel visznek haza többet, bőven millió feletti fizetésükkel. Visszatérve Pécsre: nem értem, hogy miért kell hét ügyvédet alkalmazni a Holdingnál, a saját ágazati jogászon kívül, a közel százmilliós indokolatlan tanácsadói szerződések mellett. Ha már a pécsiek érdekeinél tartunk: sürgősen tárgyalásokat kellene kezdeni a vízműfoglalással kapcsolatos károk enyhítése érdekében. Nem köldöknéző vizsgálóbizottságokra van szükség, hanem befektetőkre, amelyekért viszont meg kellene dolgozni. Mégpedig minél előbb, mert a Fidesz polgármestere által ígért munkahelyteremtés 5000-es számlálója még bőven mínuszban van.

- Hétezer aláírást gyűjtöttek össze kevesebb mint három hét alatt, ami szép szám, de felelősséggel is jár. Milyen politikával készülnek 2012-re, látják esélyét ellenzéki vagy más összefogásnak?

- Egyre jobb a kapcsolatunk civil szervezetekkel, van párbeszéd civilekkel, és van pártokkal. Egyre többen keresnek minket, ennek jele a villámgyorsan összegyűlt több ezer aláírás. Ezekkel az emberekkel a választások előtt a propaganda elhitette, hogy ennél rosszabb nem lehet, de a politika már a mindennapi életükre nyomja rá a bélyegét. Az embereket hazugságokkal vezették meg, és most látják, hogy ennek ára már a saját egzisztenciájuk.

 

 

 
 
Ha tetszett a cikk, kövesd a Pécsi STOP-ot a Facebookon is!
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ön szerint is egyre több a hülye sofőr? (lezárva)

 
  • 421   Határozottan, napról napra több

     
  • 14   Épphogy nem, egyre javul a közlekedés

     
  • 275   Mindig is ennyien voltak, csak eddig nem videózták nyakra-főre őket

     
  • 105   Soros