Amikor a majom vezeti a buszt - csak a kultúrára nem jut pénz a Kultúra Városában

CinePécs, Echo, Művészetek Háza - az első fecskék a hóban

Ahhoz képest, hogy 2010-ben Pécs Európa - egyik - Kulturális Fővárosa volt, 2011-től pedig egy önkormányzati határozat után a "Kultúra Városa" cím büszke tulajdonosa, a város és az állam vezetése már-már szisztematikus módszerekkel építi le az élet eme szegmensét, intézmény- és reprezentációs rendszerét Pécsett. Elég a színház 90 milliós elvonására, a megyei múzeumok fizetésképtelenségére, a Zsolnay Örökségkezelő tavaly óta csúszó 500 millió forintjára gondolnunk - de a lista még bővíthető.
 
 

Amikor a majom vezeti a buszt - csak a kultúrára nem jut pénz a Kultúra Városában

CinePécs, Echo, Művészetek Háza - az első fecskék a hóban

Ahhoz képest, hogy 2010-ben Pécs Európa - egyik - Kulturális Fővárosa volt, 2011-től pedig egy önkormányzati határozat után a "Kultúra Városa" cím büszke tulajdonosa, a város és az állam vezetése már-már szisztematikus módszerekkel építi le az élet eme szegmensét, intézmény- és reprezentációs rendszerét Pécsett. Elég a színház 90 milliós elvonására, a megyei múzeumok fizetésképtelenségére, a Zsolnay Örökségkezelő tavaly óta csúszó 500 millió forintjára gondolnunk - de a lista még bővíthető.
 
 
 
 

 
 

Amikor a majom vezeti a buszt - csak a kultúrára nem jut pénz a Kultúra Városában

CinePécs, Echo, Művészetek Háza - az első fecskék a hóban

Ahhoz képest, hogy 2010-ben Pécs Európa - egyik - Kulturális Fővárosa volt, 2011-től pedig egy önkormányzati határozat után a "Kultúra Városa" cím büszke tulajdonosa, a város és az állam vezetése már-már szisztematikus módszerekkel építi le az élet eme szegmensét, intézmény- és reprezentációs rendszerét Pécsett. Elég a színház 90 milliós elvonására, a megyei múzeumok fizetésképtelenségére, a Zsolnay Örökségkezelő tavaly óta csúszó 500 millió forintjára gondolnunk - de a lista még bővíthető.



Rendesen rájár a rúd Pécsen a kulturális intézményekre, lapokra, múzeumokra, színházra. Ahhoz képest, hogy 2011. január 27-én a városi közgyűlés beiktatta, hogy innentől kezdve aztán mandulafás Fünfkirchen a Kultúra Városa lesz, és punktum - nem kell ahhoz sasszemű megfigyelőnek lennünk, hogy lássuk az értékek, intézmények leépítését. Hogy tisztán követhessük a lassan szellemi leépítésnek is nevezhető folyamatot, célszerű a legelején kezdeni.








2011-ben már nem rendezték meg az évek folyamán sok névvel és céllal feltámadt filmfesztivált (CinePécs, előtte MoveEast, Filmünnep), amely '60-as évekbeli elődje a jelenleg ugyancsak dögrovásra ítélt pesti Filmszemle előképe volt.


2011 januárjában húzta le Pécs egyetlen, tizenhárom éves múltra visszatekintő kritikai lapja, az Echo a rolót, forráshiányra panaszkodva. Balogh Robert, a folyóirat utolsó főszerkesztője szerint évi 7 millió forint kellett volna a lap működéséhez, 2010-ben azonban csak 800 ezer forintot szavazott meg a város - igaz volt olyan év, amikor egy huncut fitying sem került hozzájuk, de volt olyan, amikor másfél millió forintot kaptak az önkormányzattól.

Még 2010 novemberében kapott szárnyra a híresztelés, hogy a Művészetek és Irodalom Háza bezárhatja kapuit, mivel a megyétől 2011-től kezdve nem kapják meg a működéshez szükséges támogatást - amely addig is önként vállalt felajánlás volt -, a város pedig nem tudná fenntartani az EKF után szinte egyedüli belvárosi kulturális intézményt.
A hosszas huzavona, petíciók átadása, zavaros határozatok után aztán a 23 éves intézmény bezárta kapuit a régi formájában 2011. április 15-én. A Zsolnay Örökségkezelő átvette a Művészetek Házát, és régi feladatkörét meghagyva önálló divízióként működteti - igaz, a régi létszám felével, négy fővel.




A Művészetek Házának agóniája kapcsán jött elő a Közelítés Galéria esete is, akik nem tudták fizetni a Holdingnak a Hattyúházban található kiállítótér bérleti díját, és így milliós tartozást sikerült felhalmozniuk. Még ugyan átköltöztek a Mátyás király utcába, 2011 szeptemberének végén azonban bedobták a törölközőt ők is.

Az Uránia Mozi is bezárta kapuit 2011 novemberében, hivatalosan a fűtésrendszer korszerűtlensége miatt. Mivel a benne található és országszerte ismert Kino 2010-ben csapolt utoljára sört, valahol sejthető volt a lépés, már csak az éves nézőszámok tükrében is. Üdvös dolog, hogy új kulturális létesítmény nyílik március végén a helyén, reméljük, őket nem kapja el a gépszíj.


A Művészetek Házának bizonytalan további sorsa kapcsán az 1958-ban létrehozott Jelenkor folyóirat is rángatni kezdte a vészkolompot. Először csupán amiatt, hogy a szerkesztőség is ott működik, és a Művészetek Háza bírja a kiadásért felelős Jelenkor Alapítvány alapítói jogait.
Mivel a Művészetek Háza jogutód nélkül beolvadt a Zsolnay Örökségkezelőbe, így az alapítói jogokat Kőhalmi Andrea átadta Páva Zsolt polgármesternek, aki ugyan befogadta a kérvényt, de ennek bírósági átvezetése szeptemberre történt csak meg. Közben pedig volt egy nyár, amikor már költségvetés nélkül lavírozott a Jelenkor: tartoztak tiszteletdíjakkal, és nyomdai számlákkal.

Szeptemberre elfogyott a teljes keretük, mivel sem a város, sem a megye nem támogatta őket, így az NKA-tól megkapott 13 millió forint addig bírta csak. (Érdekes, hogy míg 2005-ben a város tárgyévre 6,5 millió forintot adott, 2010-re ez az összeg 3,5 millióra olvadt. A megye sem tudott 2011-ben támogatást adni, mivel a Tudásközpontot kellett fenntartaniuk.)

Tanévkezdéssel érkezett a nyílt levél, hogy 58 év után nem jön ki az októberi lapszám - erre sokan megmozdultak olvasók, újságok, sok előfizetőt kapott a Jelenkor. A város is nagy kegyesen bedobott két milliót a kalapba, és 2,5 milliót év végéig - de jellemző volt a fideszes arrogancia, és önmagukba vetett übermensch-tudat Hoppál Péter egyik cikkben megjelent nyilatkozatára: "(...) a város megmentette a Jelenkort." Holott ugyanazt a támogatást utalták át, mint az előző évben - csak most költöttek mellé egy jól hangzó szlogent is.



A megyei múzeumokra is csodás nap virradt február 13-án. Míg előző pénteken Hoppál Péter, városunk fő kulturális tótumfaktuma azt nyilatkozta helyi lapoknak, hogy az egri párt-összetartáson a fényes tekintetű Orbán Vitya külön foglalkozott Péccsel, és bejelentette, hogy megerősítik a kulturális szcénát.

Előbb említett 13-ai hétfői napon a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága - immár állami kézben, persze - azt vette észre, hogy 100 millió forinttal kevesebbet kaptak bérekre, fenntartásra, mint eddig - az ember nem így képzelné el a külön figyelmet. Március végére aztán kiderült, az igazgatóságnak már a márciusi bérek kifizetésére sincs pénze. Mivel az esetleges múzeumbezárás csúnyán hazavágná a város turisztikai életét - hiszen az ország második legnagyobb tárlati gyűjteménye van Pécsett, sok világhírű művel -, megkérdeztük anno február 15-ei cikkünkben Hoppál Pétert, milyen stratégiája van a városnak a kialakult helyzet konszolidálására. Mondani sem kell, hogy azóta is epekedve várjuk Hoppál Péter válaszát.


2011 februárjában Rázga Miklós váltotta a PNSZ direktori székében Balikó Tamást. Rázga már a ciklusának kezdetén tisztában volt vele, hogy kevesebb pénzből kell több nézőt produkálnia, de az az elképesztő cinizmus, ahogy az önkormányzat - akik megígérték, hogy segítik a teátrumot - 30 millió forintot megvont a színháztól az állami 60 milliós támogatás megszüntetése mellett a 2011/2012-es évadban, az valami elképesztő.

2012. január elsejével nonprofit Kft.-vé vált a PNSZ, többek közt a nagyobb mozgástér elérése végett, de a 90 milliós hiány alaposan meggyengítette a felkészülést Magyarország vízfejében székelő vízfejek újabb döntésére: új támogatási rendszert vezettek be, ahol a kiemelt nemzeti státusz eléréséhez egy színháznak sok mellékprogrammal kell magát vonzóvá tenni, nem elegendő csupán a bérletes nézők kiszolgálása.

Mindenképp dicséretre méltó, hogy Rázga Miklóséknak ekkora fekália-tenger közepette is sikerült növelnie a nézőszámot - holott a prózai tagozat is fele emberrel üzemel a forráshiány miatt.




A Zsolnay Örökségkezelő is lassan már csak pipiskedve látszik ki a nyakig érő excrementumból, ugyanis kedves, szeretett államunk, és annak kormánypártja egy év három hónapja hitegeti a pécsieket egy félmilliárdos tőkeinjekcióval, amivel a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ fenntartása lenne megoldható. Mondjuk? Nem mondjuk, úgyis tudják: a rengetegszer megígért pénz még a határba sincs.

Az eheti városi közgyűlés sikeresen leigazolt egy újabb "ejtőernyőst" Pestről, és alátett egy kis pénznyelő céget is: a Pécsi Kulturális Központ (PKK) feladatait kiszervezték a Zsolnay Örökségkezelő, és az új cég, a Pécsi Fesztiválszervező Nonprofit Kft. részére.
Az új, három fővel, 12,5 milliós forrással operáló cég élére egy irodalmár került, Merena Rudolf, akinek önéletrajzából kiderül, számára a pécsi filozófia tanszék "a leggyönyörűbb karmikus büntetőtábor" volt. A háromlaki vezetőről és cégéről hamar kiderült, hogy a fesztiválok koordinálásán túl nem sok dolga lesz, míg a PKK-nál az uránvárosi KRESZ-park, a mecseki kisvasút, a Szivárvány Gyermekház maradt - a vidámparkot pedig a Holding vitte. Jó szórakozást hozzá.




Talán a legemblematikusabb momentumot hagytuk a végére, melyre megtörténtekor nem sokan figyeltek fel - sajnos. A 2011-es POSZT-on történt, hogy a jobboldal által létrehívott Teátrumi Társaság elnöke székét felborítva viharzott ki egy rendezését ért szakmai kritika miatt.

Az a székfelborítás a legerősebb jellemzője a kormánypárt kultúrához való hozzáállásának: a kritikára zúzással válaszol. Mint egy öltönyös elefánt a porcelánboltban: hiába ügyeskedik, és próbálja magáról elhitetni, hogy jól nevelt, kulturált, csak leveri a polcról a végén a Zsolnay-vázát, és még bocsánatot se kér önnön arroganciájától eltelve.

Az pedig, hogy a POSZT-ba is betört a jobboldal által gründolt Teátrumi Társaság, az pedig épp a megengedő liberalizmus kiskapujának kihasználásából fakad. Hiszen, ha Márta István anno nem rakat be egy negyedik, a Teátrumi Társaság által delegált embert a háromtagú válogatóbizottságba a széthúzások elkerülése miatt, nem jutunk oda, hogy idén február-végén, március elején már arról kelljen cikkeznünk, hogy kirakták a kritikusokat a válogatók közül, és új fesztiváligazgató lép az eddigi Stenczer Béla mellé Révész Mária, volt fideszes képviselő, pécsi elnök személyében.


Vérszemet kaptak, és hatalmat. A legveszélyesebb kombináció. Csak sajnos - kevés kivételtől eltekintve - nincs tudásuk a megszerzett pozíciókhoz. Ilyen alapon pedig egy majmot is meg lehet tanítani vezetni. Csak aztán ne sikoltozzon senki a szakadék felé menet a buszon.

 

 

 
 
Ha tetszett a cikk, kövesd a Pécsi STOP-ot a Facebookon is!
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ön szerint is egyre több a hülye sofőr? (lezárva)

 
  • 421   Határozottan, napról napra több

     
  • 14   Épphogy nem, egyre javul a közlekedés

     
  • 275   Mindig is ennyien voltak, csak eddig nem videózták nyakra-főre őket

     
  • 105   Soros