Több forrás juthat a Balaton egységes fejlesztésére a kormány szerint

2016. október 9. 16:13 2016. okt. 9. 16:13

Nagyon reménykednek a Balaton körül, hogy a tavaly év végén belengetett - majd idén nyáron visszavont - több mint 300 milliárdos fejlesztési csomag megérkezik. Ígéretek vannak, méghozzá egy nagyobb keretre, amire már most elindult a tervezgetés. Többek közt közös - vasút, busz, hajó - bérletrendszeren is gondolkodnak a Balaton körül.

Ülésezett a Balatoni Fejlesztési Tanács október 7-én Balatonfüreden, az összetartáson pedig a Miniszterelnökség részéről is volt résztvevő.

Tóth Tamás, a Miniszterelnökség főosztályvezetője az ülésen arról beszélt, hogy nem 312 milliárd, hanem ennél több forrás juthat a balatoni térség fejlesztésére. Az ülésen elhangzott, a "balatoni fejlesztési keret eredeti 280 milliárd forintos uniós finanszírozási része a jelen állás szerint akár jelentősen, mintegy húsz százalékkal is nőhet és több lesz a mellé rendelt, korábban 20-24 milliárdnyira taksált hazai forrás is” - olvasható a sonline.hu cikkében.

Mint ismert, a térségnek tavaly novemberben a kormány 312 milliárdos - javarészt uniós forrásból álló - keretcsomagot indítványozott komplex fejlesztésekre, majd ezt idén júliusban visszavonták. A csomagban több közlekedési fejlesztés, mint például az évtizedek óta vágyott második balatoni komp beindítása is benne volt.

Csúszik a második balatoni komp beindítása - nemzetgazdaságilag is jó lenne

"A Balatoni Kiemelt Üdülőkörzet (BKÜ) 180 települése közül 120 pályázott eddig összesen 926 projektötlettel (fele közlekedési fejlesztés), összesen 290 milliárd forintra rúgó igénnyel. Siófokról 81, Balatonfüredről 65, Keszthelyről 43 pályázat érkezett" - olvasható a cikkben.

A lap szerint a vízügyi rendezésre is sok forrás kellene: leginkább a tartósan magas vízállás kérdése a fontos.

"Somlyódi Balázs, az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője megjegyezte: már a 110-es maximum vízszinthez sem igazították hozzá a partvédőműveket és nem történt meg a partközeli területek feltöltése, így most, hogy a 120-as vízállás hatásait vizsgálják, már elengedhetetlen a beavatkozás. – Mire lesz rá pénz, addigra azt is tudni fogjuk, hol milyen mértékben kell emelni a védművet, hogyan oldjuk meg a vízelvezetést és a feltöltést – utalt a már zajló vizsgálatokra a főigazgató."

A tartósan magas vízszint a tó partján futó vasútvonal működését is befolyásolhatja, erre is felhívták a figyelmet az ülés résztvevői.

Egyikük, Szalóki Flórián (a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára) elmondta, "próbálják elfogadtatni a balatoni vasútfejlesztést az uniós döntéshozókkal (például hogy miért lenne égetően szükség az északi parti villamosításra), azzal az érvvel, hogy a vasút jelentené a régiós közlekedés gerincét, arra fűződne föl a többi (...).

A második komp uniós támogatására sincsen másként esély a helyettes államtitkár szerint, csak ha egy egységes közszolgáltatás részeként tekintünk rá. – Vagyis ha váltok egy bérletet, akkor azzal hajóra, kompra, buszra, vonatra is szállhatok a régióban – magyarázta. – Ehhez azonban közszolgáltatásként kell tekinteni a kompra, nem turisztikai attrakcióként, utóbbi esetben ugyanis tiltott állami támogatás lehet.

Bóka István BFT-elnök megjegyezte: ha bővülnek a balatoni kerethez rendelt hazai források, azok révén nyílhat lehetőség a második komp megvalósítására." - olvasható a sonline.hu írásában.

A cikk szerint a helyettes államtitkár arról is beszámolt az ülésen, hogy a dél-balatoni vasútvonal fejlesztésének második szakaszánál (a beruházás tavasz óta folyik) is történtek korrekciók. A Szántód-Balatonszentgyörgy közti szakasz becsült költségét nettó 91 milliárdról 70-re, míg a Kaposvár-Fonyód szakaszét nettó 19 milliárdról tízmilliárdra csökkentették.