A dél-balatoni vasútvonal felújításából Orbán apja is gazdagodhat

2017. november 29. 15:10 2017. nov. 29. 15:10

Tavaly tavasz óta tart, és várhatóan jövő őszre lesz kész a dél-balatoni vasútvonal felújítása, amelyre 72,4 milliárd forint jut - ebből 79 százalék uniós pénz. A sínek alá a zúzalékkövet Orbán Viktor miniszterelnök apjának bányáiból szállíthatják.

Tavaly tavasszal indult el a Balaton-parti vasútvonal felújítása, a tervek szerint jövő ősszel lehet vége az összesen 53 kilométeren zajló rekonstrukciós munkálatoknak.

A projektre eredetileg 55,5 milliárd forintot költöttek volna, de aztán hogy, hogy nem még kellett 16,9 milliárd forint, a végösszeg így jelenleg 72,4 milliárd forinton áll a Direkt36 cikke szerint. A forrásösszeg 79 százaléka az Európai Uniótól érkezik.

A cikk szerint a dél-balatoni vasútvonal felújításának közbeszerzését a Déli-part 2016 Konzorcium nyerte el, amely három tagból áll: az R-Kord Építőipari Kft., a V-Híd Zrt és a konzorciumvezető Swietelsky Vasúttechnika Kft. Az R-Kord Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik, de a másik két cégnek is vannak a kormánypárt felé kötődései.

A Direkt36 több hónap után tudta végre közvetetten kideríteni a munkásoktól, hogy a felújítandó vasútvonal jó részén a sínek alá zúzottkövet, illetve a dolomitot Orbán Viktor miniszterelnök apjának, Orbán Győzőnek a gánti kőbányájából szállítják. (Egyébként nem ez az egyetlen nagyobb állami beruházás, ahol Orbán apjának cégei feltűnnek - további részleteket itt olvashatnak az ügyekről.) Ugyanakkor a beruházást végző cégek üzleti titokra hivatkozva nem adták ki a kért adatokat, sőt, Orbán Győző sem válaszolt a szerkesztőség megkeresésére.

A cikk szerint "a beszállító cégek ugyanúgy közpénzből részesülnek, mint a beruházások magasabb szintű résztvevői, viszont a tevékenységük rejtve marad a nyilvánosság elől. A közzétett dokumentumokban ugyanis nem szerepel, hogy hogy ki és mennyi pénzért szállít építőanyagokat az egyes állami beruházásokhoz."

A Direkt36 megpróbálta az irányító hatóság szerepét betöltő Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól beszerezni a beszállítók adatait, a minisztérium azonban passzolta a kérdést ("a minisztérium felügyeli a projekteket és ellenőrzi a beruházás során keletkezett számlákat és dokumentumokat, amelyek a Brüsszel felé történő pénzügyi elszámolásokhoz szükségesek" - olvasható a cikkben).

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t is megkereste a szerkesztőség a közérdekű adatigényléssel, ők azonban 246 ezer forintért árulták volna el ezeket. A Direkt36 ezért még a nyáron pert indított, amit első fokon novemberben meg is nyert, vagyis a NIF-nek ki kell adnia az alvállalkozókra vonatkozó adatokat, ha nem terelik másodfokra az ügyet.

(Címlapi kép, fotó: NIF Zrt.)