Megemelték a jegyárakat, most csökkentenék a pécsi járatszámokat

2018. augusztus 10. 16:15 2018. aug. 10. 16:15

Alig, hogy életbe lépett az új, megdrágult pécsi tömegközlekedési tarifarendszer, egy előterjesztés szerint csökkentenék a járatszámokat a baranyai megyeszékhelyen. A dokumentum szerint a kevésbé kihasznált vonalakat érintené a változás, megspórolnának közel 800 ezer kilométert és mintegy 300 millió forintot. Az új rendszert a szeptemberben életbe lépő őszi menetrend hozná el.

Mint ismert, a pécsi önkormányzat nem finomkodott a helyi tömegközlekedési tarifák emelésével. Idén augusztus elsejétől már a korábbi 400 helyett 500 forintért lehet jegyet venni a sofőrnél, melynél jelen ismereteink szerint nincs borsosabb tarifa az egész országban.

A kisgyermekeseknek, közfoglalkoztatottak és polgárőröknek szóló bérlet ára 3300 forintról 4200 forintra emelkedett. A tanulók és nyugdíjasok a korábbi 3475 forint (Tüke-kártyával: 3300 forint) helyett 3900 (Tüke-kártyával: 3710) forintért vehetnek havi bérletet, a negyedéves bérletük 10000 (Tüke-kártyával 9500) forintról 11220 (Tüke-kártyával: 10670) forintra emelkedik. Drágult az elővételi jegy is, az 315 forintról emelkedett 350 forintra, a 10 darabos gyűjtőjegy pedig 2800 pénz helyett 3300 forintért megy.

Helló, járatcsökkentés!

A drágulás után most járatcsökkentés jöhet. Augusztus 13-án kerül a Városfejlesztési és Kommunális Bizottság elé egy előterjesztés, melyben az áll, a közlekedésszervezői feladatokat is ellátó BIOKOM NKft. menetrendmódosításokat hajt végre, melyek tervezetten az őszi menetrendben, 2018. szeptember 3-tól lépnek érvénybe.

Mint írták, a változtatásoknál a fő szempont az, hogy csúcsidőben továbbra is elkerülhető legyen komolyabb zsúfoltság, ugyanakkor optimális járatkihasználás valósuljon meg a kevésbé használt járatok esetében, ezzel ezzel a városi tulajdonban lévő közszolgáltató megtakarításokat érhessen el. Egészen pontosan 300 millió forintot, ennyi spórolást várnak ugyanis az új szisztémától.

A dokumentum szerint az utasforgalmi adatok azt mutatják, hogy a teljes jelenlegi hálózat megtartása mellett ésszerű lenne bizonyos, általánosan és folyamatosan alacsony kihasználtsággal működő járatok számát csökkenteni, nagyobb követési idővel működtetni.

A külső városrészek esetében a felmerülő utazási igényeket bonyolult járatrendszer szolgálja ki. Ezt variálják most át, mivel szakértői vizsgálatok szerint több helyütt az utazási igény jelentősen csökkent az elmúlt években. Ezért néhány járat rövidítése lenne célszerű a dokumentum szerint. Hozzátették, a felmerülő utazási igényekhez képest túlzottan nagy számú járat érinti e külvárosi területet, a buszok jelentős része bizonyos időközönként gyakorlatilag üresen közlekedik, ezért egyszerű, kevesebb járatot tartalmazó rendszer lenne kívánatos, amelynek értelmében néhány érintett területen valamivel kevesebb járat közlekedne munkanapokon.

Az előterjesztés szerint a tervezett változtatások bevezetésével az utasigényeknek megfelelően ésszerűsödne a rendszer, azaz a kihasznált járatok továbbra is változatlanul közlekednének, míg a kihasználatlan vonalak és járatok esetében egy optimálisabb működés jönne létre. Az új menetrend éves viszonylatban ez 9,9 százalékos, számszerűsítve 786 860 hasznos kilométer-megtakarítást jelentene. A megtakarítás a dokumentum szerint tartalmazza a nyári menetrendi intézkedések hatását.

Röviden: miután drágult a buszozás, csökkennek a járatszámok.