Háromszázan már meghaltak idén az utakon

2018. augusztus 11. 12:45 2018. aug. 11. 12:45

Többen vesztették életüket közúti balesetben az év első hét hónapjában, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában - mutatják a statisztikák. A sérüléssel járó balesetek száma már átlépte a 9300-at, az ittasan okozott bajok száma is sajnálatos emelkedést mutat, az esetek egyharmadánál pedig a gyorshajtás volt a ludas.

Összesítette a 2018-as év eddigi baleseti adatait az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága, melynek végeredményét a napokban publikálták. Ebből kiderült, hogy az év eddig eltelt hét hónapjában a személysérüléses közúti balesetek, valamint a balesetekben meghalt személyek száma nőtt, a súlyosan sérültek balesetek száma ugyanakkor csökkent.

A rendőrség által gyűjtött előzetes statisztikai adatok szerint 2018. január 01. és július 31. között összesen 9 394 személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoztak hazánk közútjain. Ez a szám 5,3%-kal több mint az elmúlt év azonos időszakában mért 8 925 közúti baleset.

A halálos kimenetelű balesetek számában 2,0%-os (297-ről 304-re), a könnyű sérüléssel végződötteknél pedig 9,0%-os (5 918-ról 6 451-re) növekedés tapasztalható. Ezzel szemben az eltelt hét hónapban a súlyos kimenetelű közlekedési balesetek száma 2,6%-kal csökkent (a tavalyi 2 710 helyett idén 2 640 súlyos sérüléses balesetet regisztráltak).

A balesetben meghalt, illetve a könnyen sérült személyek száma növekedést mutat. A halálos áldozatok 5,6%-os (321 főről 339 főre), a könnyen sérültek számában pedig 7,3%-os (8 595 főről 9 222 főre) növekedés tapasztalható. Idén januártól július végéig 2 964 fő szenvedett súlyos sérülést a hazai közutakon, ami 4,8%-kal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában (akkor 3 112 súlyos sérültet regisztráltak).

Az ittasan okozott balesetek számában kis mértékű, 1,9%-os növekedés tapasztalható, ennek megfelelően a az ittas balesetek aránya az összesen okozott személysérüléses közúti baleseten belül a tavaly július végén mért 8,29%-ról 8,45%-ra emelkedett.

A balesetek főbb okai vonatkozásában a bizottság összesítése szerint lényegi változás nem történt. A személyi sérüléssel járó közúti balesetek közel egyharmada, 31%-a aktív vagy passzív sebességtúllépés miatt következett be (2 958 baleset). Elsőbbségadás megsértése miatt a balesetek 25%-át okozták (2 351 balesetet), míg a kanyarodásra vonatkozó szabályok meg nem tartása az összes eset 17%-ában (1 590 esetben) állt személysérüléses baleset hátterében.

A balesetek okozóit nézve megállapítható, hogy mintegy 66%-os a személygépkocsi-vezetők részvétele a balesetet okozók körében, tehát háromból két személysérüléses balesetet személygépkocsi vezető okoz. Nyilván azért, mert ennek a közúthasználói csoportnak az aránya legmagasabb a közúti forgalmon belül.

A tehergépjárművek vezetői a balesetek 7%-át, az autóbusz vezetők pedig a balesetek 1%-át okozták, ez a korábbi években sem volt másképp. Az előzetes adatok alapján motorkerékpáros 381 alkalommal, segédmotoros kerékpáros pedig 375 esetben okozott személysérüléses közúti balesetet, mely egyaránt 4-4%-os aránynak felel meg. Az előzőeken túlmenően a kerékpárosoknak 11%, a gyalogosoknak pedig mintegy 6% az arányuk a balesetek okozásában.