Páratlan drónvideón a délvidéki Dunán küzdő magyar jégtörők

Nem kis munkája van annak a négy magyar jégtörő hajónak, amely mostanában a horvát-szerb szakaszon tisztítja a Dunát. A hajók munkájáról Dályánál készítettek drónvideót - elképesztő méretkülönbség van a Duna és köztük.
 
 

Páratlan drónvideón a délvidéki Dunán küzdő magyar jégtörők

Nem kis munkája van annak a négy magyar jégtörő hajónak, amely mostanában a horvát-szerb szakaszon tisztítja a Dunát. A hajók munkájáról Dályánál készítettek drónvideót - elképesztő méretkülönbség van a Duna és köztük.
 
 

Páratlan drónvideón a délvidéki Dunán küzdő magyar jégtörők

Nem kis munkája van annak a négy magyar jégtörő hajónak, amely mostanában a horvát-szerb szakaszon tisztítja a Dunát. A hajók munkájáról Dályánál készítettek drónvideót - elképesztő méretkülönbség van a Duna és köztük.

Derekasan küzdenek a jéggel a Duna horvátországi és szerbiai szakaszán a magyar jégtörő hajók.

A horvátországi Dályánál a nagy kanyarulatban ugyanis összetömörödött a Dunát fedő jégréteg az utóbbi napokban, ami nemcsak a hajózást, de a mögöttes területeket is veszélyezteti, ugyanis a "jégdugó" visszaduzzasztja a folyamot, és áradást is okozhat, amely akár a magyar területeket is érintheti. (A dályai kanyar és a magyar határ mintegy 80 kilométerre van egymástól.)

A Dályánál dolgozó magyar jégtörőkről (egy kormányközi megállapodás értelmében a Duna szerb és horvát szakaszán is a magyar vízügy tisztítja a vízi utat) a Szívem csücske Mohács Facebook-oldal készített drónvideót.

A dályai szakaszon eredetileg a Jégtörő VI. és Jégtörő XI. hajópár dolgozott, ám az előbbi január 18-án a jégtorlaszban éjszakázott, helyenként ugyanis a 3 métert is meghaladta a jégvastagság.

Az Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) január 24-ei közleményében azt írták: a szerb-magyar-horvát közös érdekeltségű szakaszon a magyar határtól mintegy 80 kilométerre kialakult dályai torlaszt hétfőn sikerült megtörni.

Megjegyezték, hogy a Jégtörő XI. annak ellenére sikeresen ment át Magyarország felől a torlaszon, hogy a kísérőhajó átmenetileg a jég foglya lett. A torlasz alá érkezve megkezdte annak bontását, így a lebontott jégtorlaszdarabokat a folyó már el tudta vinni. Ez lehetővé tette a torlaszon egy szabad folyosó kialakítását, ezen keresztül a Jégtörő VI. hajót is ki tudták szabadítani. A Jégtörő XI. is áthaladt a torlaszon, és a jégmezőben nyitott folyosón kialakult a folyamatos jégzajlás. A Jégtörő XI. és a Jégtörő VI. hétfőn teljes mértékben fent tudta tartani a Dálya környéki torlasz átjárhatóságát.

Az OMIT közleménye szerint Magyarország legnagyobb jégtörőjét, a Széchenyit a Jégtörő VII. elnevezésű hajó társaságában továbbirányították Belgrádhoz, egy másik jégtorlasz felszámolása miatt.

A Széchenyi a legkorszerűbb magyar jégtörő. Minimum hat ember üzemelteti, rendelkezik úgynevezett döngölővel, így a jármű nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni. Az 1472 kilowatt teljesítményű hajó előre- és hátramenetben is hatékony. Harminc centiméter vastag síkjégben 3-4 kilométer/órás sebességgel képes haladni és akár napi 30 kilométert is meg tud tenni - olvasható az MTI hírében.

Szerbia jégtörőket akar venni

Jégtörő hajók beszerzését tervezi Szerbia, hogy a jövőben ne kelljen segítséget kérnie a folyók jégpáncéljának áttörésében - jelentette ki Branislav Nedimovic mezőgazdasági és vízgazdálkodási miniszter pénteken a szerbiai közszolgálati televízióban (RTS) január 20-án.

A tárcavezető szerint az idén tapasztalt nehézségek - azaz, hogy szinte áthatolhatatlan jégtorlaszok keletkeztek a Dunán és más folyókon - figyelmeztetésként szolgálnak, és Szerbiának új hajókat kell vásárolnia a meglévő egyetlen jégtörője mellé. Három újabb jégtörő hajóra van szükség, így két pár hajó tudná törni a jeget - tette hozzá, magyarázata szerint ugyanis a jégtörők párban közlekednek, hogy esetleges elakadás esetén segíteni tudják egymást.

Egy hajó bérlése óránként 120 euróba (37 ezer forint) kerül Szerbiának, a mezőgazdasági minisztérium tájékoztatása szerint ez az összköltségek 25 százalékát jelenti, a jégtörés költségein ugyanis Szerbia, Horvátország és Magyarország osztozik, a legnagyobb hányadot (50 százalék) a magyar fél biztosítja.

Zorana Mihajlovic közlekedésügyi miniszter pénteken bejelentette: Belgrád idén legalább egy jégtörő hajót vásárol, erre tudja ugyanis elkülöníteni a szükséges mintegy 3 millió eurós (9,24 millió forint) összeget.

A tárcavezető azt is közölte, hogy az ország a privatizációs folyamat során két jégtörőt "veszített", miután pedig a hajók magántulajdonba kerültek, használhatatlanná váltak.

Magyarország négy jégtörő hajót küldött a Duna horvát és szerb szakaszára, hogy a jégtorlaszok eltávolításában segítsen. A Jégtörő VI-os és a Jégtörő XI-es kedden kezdte meg a munkát, a Jégtörő VII-es és a Széchenyi pedig pénteken közelítette meg a dályai kanyarban található tíz kilométeres jégtorlaszt.

A szerb belügyminisztérium rendkívüli ügyekért felelős osztályának vezetője arról tájékoztatta a sajtót, hogy a kritikus pontokon a jégtorlasz vastagsága a négy métert is elérheti, ezért csak nagyon nehezen lehet haladni a folyón. A jövő hétig hasonlóan hideg időre kell számítani, így a jég csak tovább vastagodhat - tette hozzá.

A magyar jégtörő hajók a tervek szerint Belgrádig teszik járhatóvá a Duna szerbiai szakaszát. Az egyetlen szerbiai jégtörő hajót a szerb-román határnál található Vaskapu-szorosnál vetették be.

 

 
Ha tetszett a cikk, kövesd a Pécsi STOP-ot a Facebookon is!
 
 

Hirdetés

 

Hirdetés

 
 
 

Most

Hőmérséklet
29.8 °C

Szombat

Hőmérséklet
19 - 31 °C

Vasárnap

Hőmérséklet
19 - 32 °C

Hétfő

Hőmérséklet
17 - 30 °C

Kedd

Hőmérséklet
14 - 23 °C
 

Ön szerint mi a gubanc az újabb fonódó hálózattal?

 
  • Hogy már megint tanulni kell az új menetrendet 
  • Hogy ez a menetrend is pár hónapig lesz végleges 
  • Hogy ha drágább lesz, és a városnak nincs rá pénze 
  • Hogy ha drágább lesz, de nekem nincs rá pénzem 
  • Hogy ha a sofőröknek végképp elegük lesz és gyalogolhatok 
  • Hogy már a szemöldököm fonódik ettől a hálózattól