Szakmai felmérésnek indult, kormányzati kémkedés lehet a tanárok kérdőívezéséből

2018. augusztus 30. 08:56 2018. aug. 30. 08:56

Még arra is rákérdezne a tanárok közt egy kormányzati kérdőív, hogy milyen Facebook-csoportok tagjai. A felmérést eredetileg szakmai jellegűként találták ki az érdekvédők, de a kormány ezt is a magánéletbe való belemászásra használná fel.

Munkaterhelés helyett kémkedés

Eredetileg a tanárok szakmai felmérésére találták ki az érdekvédők azt a kérdőívet, mely mostanra úgy néz ki lassan, mint egy nemzetbiztonsági háttérellenőrzés: még arra is kíváncsi a kormány, hogy a pedagógus milyen Facebook-csoportok tagja.

A Népszava cikke szerint a szeptemberben szétküldeni szándékozott kérdőívben a fentebb említettek mellett a tanárok óraszámaira, hírlevél-feliratkozásaikra és esetleges szakszervezeti tagságára is rákérdeznek.

A lap szerint a kutatást eredetileg - szakmai felmérésként, más irányokkal - a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) kezdeményezte még tavaly év végén (aztán a választás előtt ez elsikkadt), ám kedden egy sajtótájékoztatón már arról számoltak be, hogy az egész eléggé félrement.

Mint kiderült, az illetékes Emberi Erőforrások Minisztériuma már előre kikötötte, hogy a felmérést a kormányközeli Századvég cégnek kell végeznie. A PDSZ ebbe bele is ment (azzal a kikötéssel, hogy az előkészítésbe és a munka minden fázisába bevonják az érdekvédelmi szervezetet), meg is küldték a szakmai javaslataikat, ám a visszakapott kérdőívtervezet ezeket nem nagyon tükrözte.

"Csak" a szakmaiság veszett ki a kérdőívtervezetből

A PDSZ képviselői a keddi sajtótájékoztatón arról is beszámoltak, hogy a munkaterhelésre és óraszámokra csak nagy általánosságban kérdezne rá a felmérés, mintha az összeállítói nem lettek volna tisztában a tanárok munkájával - mellette pedig vannak olyan kérdések, amik a munkaterhelés szempontjából nem relevánsak. Ráadásul a kérdőívre a tervezet szerint tanároknak rá kellene írniuk az oktatási azonosítójukat, így az anonimitás is sérül. A PDSZ-nek az sem tetszik, hogy egy reprezentatív felmérés helyett mint a 170 ezer tanárral ki akarják töltetni a felmérést, ami így csak egy pedagógus-nemzeti konzultáció lenne.

A Népszava úgy tudja, a felmérést azért akarja még szeptemberben lezavarni a kormány, hogy az őszi parlamenti ülésszakban már erre hivatkozva változtathasson egyes, a tanárok munkaterheit érintő jogszabályokon.

"Annak ellenére, hogy a felmérésbe bevonandó pedagógusok számáról le nem zárt vita van közöttünk, azaz a Századvéggel és az EMMI-vel, továbbá annak ellenére, hogy a kutatás előkészítése igencsak kezdeti stádiumban van, az EMMI helyettes államtitkára a Budapesti Tanévnyitó Konferencián bejelentette, hogy 1. a pedagógusok munkaterhelésének felmérésére valamennyi pedagógusnak megküldendő kérdőívekkel, és 2. még ez év szeptemberében kerül sor" - áll a PDSZ szerda esti közleményében.

Nem mi voltunk tehát azok, akik először léptek a nyilvánosság elé, a felmérés vitatott kérdéseit mintegy lezárva. Az előzetes munkaanyagként megküldött kérdőívekkel kapcsolatban az is a gondunk, hogy a kérdések egy része egyáltalán nem kapcsolódik a munkaterhelés témájához (ilyenek voltak a facebookcsoport-tagságra és a továbbképzések tartalmára vonatkozó kérdések) - így a szakszervezet.

Kijelentették azt is: "a PDSZ jól előkészített, tudományos felméréshez adhatja csak a nevét, olyan kutatáshoz, amelyben biztosított a résztvevők anonimitása, amelyben meggyőződhetünk arról, hogy a vizsgálandó csoportokból a visszaérkező válaszok - az alapsokaságra jellemző arányok szerint - a vizsgálandó mintában is érvényre jutnak. Véleményünk szerint csak egy ilyen kutatás szolgálja azt a célt, amely miatt kezdeményeztük a felmérést".

A minisztériumban ma a tárgyalódelegáció tagjaként résztvevő Nagy Erzsébet, a PDSZ pécsi ügyvivője elmondta: pár olyan kérdésről is tárgyaltak, ami a közelgő köznevelési törvénymódosítást érinti. Ilyen, hogy a pedagógus előmeneteli rendszerben lévő fizetési kategóriák számát növelni kell, mert az idősebb kollégák hiába lépnének háromévenként magasabb fizetési kategóriába, nincs már magasabb a törvényben. Válaszul azt kaptuk, hogy az emberminisztérium kezdeményezi a kategóriák számának növelését.

Nagy hozzátette: megtudták azt is, hogy olyan javaslatot visz az EMMI a kormány elé, hogy a nem közvetlenül a pedagógusok munkakörébe tartozó feladatok díjazására legyen a törvényben jogcím. Ez üdvözlendő lenne, ahogy az is, hogy az a törekvés, hogy a kiemelkedő teljesítmény magasabb összegű díjazására legyen külön forrás. A PDSZ véleménye az, hogy ezt semmiképpen sem a jelenlegi módon, pluszforrás biztosítása nélkül kell megoldani.

Kiderült az is: a pedagógushiány enyhítésére, a pályára lépés és pályán tartás eszközeként a Klebelsberg ösztöndíj kibővítését tervezik.