Aprópénzen veszekedhetnek a tanárok

2017. augusztus 17. 12:07 2017. aug. 17. 12:07

Nyílt levélben fordult a közoktatási intézmények vezetőihez a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ). Azt kérik: ne éljenek az aktuális illetményemelés differenciálásának lehetőségével, mert az csak feszültségekhez vezetne a tanárikban, érdemtelenül apró összegek miatt.

„A köznevelési törvény 2013. szeptember elsején életbe léptette a pedagógus-előmeneteli rendszert. A szabályozás részét képező minősítési rendszer rendkívül jelentős többletterhet rótt a pedagógusokra, ám az ezzel együtt bevezetett többlépcsős béremelés első eleme egy rövid időre háttérbe szorította ezt a tényt. Mára azonban minden érintett számára világossá vált, hogy az illetménynövekedés csak csillámpor, a megnövekedett munkaterhelés viszont kőkemény realitás” – írja a PDSZ elnöke nyílt levelében.

Az eredetileg törvényben elfogadott egylépcsős illetményemelés hatálybalépésekor már négy évre tolódott ki. Az illetményalapot a mai napig is a 2014. évi minimálbér szintjén tartott, ún. „vetítési alap”-pal kell számolni. Ezzel eleve közel 26 százalékkal keresnek kevesebbet mindazok, akik a pedagógus-előmeneteli és illetményrendszer szerint kapják illetményüket vagy munkabérüket. A helyzetet súlyosbítja, hogy egy 2016-os törvénymódosítás a négy évre elnyújtott illetményemelés utolsó részének differenciált felosztását is lehetővé tette – vetette fel Mendrey László.

Mindez a szakszervezet szerint a következők miatt aggályos:

1. A törvény előírja, hogy a differenciálásnak egy helyi értékelési rendszeren kell alapulnia. Ahol nincs ilyen ún. kompetencia- és teljesítményalapú értékelési rendszer, ott nincs joga az intézményvezetőnek differenciáltan felosztani a bérfedezetet. Ha ilyen értékelési rendszert az intézmény elfogad, akkor ez már a harmadik olyan szisztéma, amellyel a pedagógus munkáját értékelik, ami tovább növeli a már eddig is elviselhetetlen (és értelmetlen) adminisztrációs terhet.

2. Az életpályamodell bevezetésével megnövelt munkaterhelés minden pedagógust érint.

3. A 2013-ban bevezetett bérrendszer minden érintett számára tervezhető illetmény növekedést ígért.

4. Amennyiben ez nem valósul meg, komoly feszültségek keletkeznek a tanárikban (beszéljünk őszintén, valójában „aprópénzért”), tovább növelve az egyébként is jogos elégedetlenséget, megosztva, szétzilálva a napjainkra kialakult pedagógusegységet.

Mindezek miatt azt kéri a szakszervezet minden intézményvezetőtől: ne hagyják magukat megtéveszteni, most ne differenciáljanak, mert ez a néhány ezer forint mindenkinek jár.

„Tudjuk, nem vagyunk egyformák. Vannak közöttünk jó, jobb és kiváló képességű pedagógusok is. Csakúgy, mint bármely más szakmában. A differenciáláshoz szükséges többlet megteremtése a – valódi – munkáltató, az állam, kormány – feladata, nem az Öné” – írja levelében Mendrey.