Magnus-tragédia: ezt állapította meg az előzetes vizsgálat
Elkészült az előzetes jelentés a május utolsó napján történt légibalesetről, mely során két emberrel a fedélzetén Pécs közelében lezuhant a Magnus Aircraft kísérleti elektromos kisrepülője. Ebből többek között az is kiderült, hogy a cég a történtek dacára nem áll le a balesetet szenvedett gép fejlesztésével.
Mint ismert, ez év május 31-én lezuhant a Pécs mellé éppen repülőgépgyárat építő Magnus Aircraft Zrt. elektromos kisgépe, egy eFusion típusú repülőgép. A gép tesztelés közben zuhant le, kétfős személyzete, egy 61 éves és egy 42 éves férfi nem élte túl a tragédiát.
A Légügyi Hatóságnak 90 napja van arra, hogy kivizsgálja a balesetet, egy előzetes vizsgálati eredmény azonban már készült, ezt augusztus elsején ismertette a Magnus Aircraft. Az alábbiakat a cég nyomán szó szerint idézzük a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2018. július 24-én kelt hivatalos közleményéből.
„Az igazságügyi-orvosszakértői vizsgálat alapján nincs bizonyíték arra vonatkozóan, hogy fiziológiai tényezők, vagy egyéb akadályoztatás befolyásolta volna a hajózószemélyzet cselekvőképességét.
A baleset nem volt túlélhető. A légijárművön tartózkodók a becsapódáskor az élettel összeegyeztethetetlen, halálos sérüléseket szenvedtek, életüket az azonnali orvosi beavatkozás sem menthette volna meg.
A légijármű rendelkezett érvényes, az illetékes hatóság által kiadott Repülési Engedéllyel.
Az előzetes jelentés kiadásáig elvégzett szakmai vizsgálat során nem merült fel arra vonatkozó bizonyíték, hogy a légijármű szerkezete vagy valamely rendszere az eset előtt meghibásodott volna, ezzel hozzájárulva az eset bekövetkezéséhez, vagy befolyásolva annak lefolyását.
A balesettel végződő repülés nappal, jó látási viszonyok mellett történt.
A légijárműre felszerelt adatrögzítő berendezés működött és az általa rögzített adatok a fedélzeti hangon kívül értékelhetőek voltak.
A rendelkezésére álló adatok szerint nincs füstre vagy tűzre utaló jel a repülés közben, a tűz a becsapódást követően keletkezett.
A motor sérülései egyértelműen a repülőgép becsapódásától, és az azt követően kialakuló külső tűztől keletkeztek.
A becsapódás és a becsapódást követő külső hőterhelés okozta az inverter sérüléseit.”
A Magnus kijelentette, az "elhunyt pilóták emlékének a legnagyobb tisztelettel adózva," folytatja a megkezdett utat és az eFusion projektet.