Magnus-tragédia: ezt állapította meg az előzetes vizsgálat

2018. augusztus 1. 09:13 2018. aug. 1. 09:13

Elkészült az előzetes jelentés a május utolsó napján történt légibalesetről, mely során két emberrel a fedélzetén Pécs közelében lezuhant a Magnus Aircraft kísérleti elektromos kisrepülője. Ebből többek között az is kiderült, hogy a cég a történtek dacára nem áll le a balesetet szenvedett gép fejlesztésével.

Mint ismert, ez év május 31-én lezuhant a Pécs mellé éppen repülőgépgyárat építő Magnus Aircraft Zrt. elektromos kisgépe, egy eFusion típusú repülőgép. A gép tesztelés közben zuhant le, kétfős személyzete, egy 61 éves és egy 42 éves férfi nem élte túl a tragédiát.

A Légügyi Hatóságnak 90 napja van arra, hogy kivizsgálja a balesetet, egy előzetes vizsgálati eredmény azonban már készült, ezt augusztus elsején ismertette a Magnus Aircraft. Az alábbiakat a cég nyomán szó szerint idézzük a Közlekedésbiztonsági Szervezet 2018. július 24-én kelt hivatalos közleményéből.

„Az igazságügyi-orvosszakértői vizsgálat alapján nincs bizonyíték arra vonatkozóan, hogy fiziológiai tényezők, vagy egyéb akadályoztatás befolyásolta volna a hajózószemélyzet cselekvőképességét.

A baleset nem volt túlélhető. A légijárművön tartózkodók a becsapódáskor az élettel összeegyeztethetetlen, halálos sérüléseket szenvedtek, életüket az azonnali orvosi beavatkozás sem menthette volna meg.

A légijármű rendelkezett érvényes, az illetékes hatóság által kiadott Repülési Engedéllyel.

Az előzetes jelentés kiadásáig elvégzett szakmai vizsgálat során nem merült fel arra vonatkozó bizonyíték, hogy a légijármű szerkezete vagy valamely rendszere az eset előtt meghibásodott volna, ezzel hozzájárulva az eset bekövetkezéséhez, vagy befolyásolva annak lefolyását.

A balesettel végződő repülés nappal, jó látási viszonyok mellett történt.

A légijárműre felszerelt adatrögzítő berendezés működött és az általa rögzített adatok a fedélzeti hangon kívül értékelhetőek voltak.

A rendelkezésére álló adatok szerint nincs füstre vagy tűzre utaló jel a repülés közben, a tűz a becsapódást követően keletkezett.

A motor sérülései egyértelműen a repülőgép becsapódásától, és az azt követően kialakuló külső tűztől keletkeztek.

A becsapódás és a becsapódást követő külső hőterhelés okozta az inverter sérüléseit.”

A Magnus kijelentette, az "elhunyt pilóták emlékének a legnagyobb tisztelettel adózva," folytatja a megkezdett utat és az eFusion projektet.