Tolnában sem megy zökkenőmentesen a szemétszállítás

2018. november 17. 19:06 2018. nov. 17. 19:06

Egyre nagyobb a baj Tolna megyében a lakossági hulladék elszállításával, most a szelektív hulladék gyűlt fel több településen is. A probléma nem mostani, és rendszerszintű, várhatóan ezért jövőre a szemétdíjak emelkedhetnek.

Nemcsak Pest és Nógrád megyékben akadnak gondok a lakossági és egyéb hulladék elszállításával, a Napi.hu cikke szerint a Tolna megyében Szekszárdon és 58 más településen dolgozó Alisca Terra Nkft-nél sem rózsás a helyzet.

Nemrég ugyanis arról értesítette a szekszárdi önkormányzat tulajdonában lévő cég a lakosságot - olvasható a cikkben -, hogy Faddon és Tolnán elmarad a szelektív hulladék begyűjtése. Ám arról is hírt adtak, hogy Szekszárdról, Bátaszékről és Ozoráról már begyűjtötték a korábban otthagyott szelektív hulladékot.

A Napi.hu cikke szerint a cégnél "2016-ban és 2017-ben is 50-60 millió forintos veszteséggel zártak. Árbevételük 2016-ig egymilliárd forint felett volt, azonban tavaly már csak 760 millió forintos forgalmat bonyolítottak. Idén augusztus 8-án pedig a társaság törzstőkéjét 15 millió forinttal szállították le 299 millió forintról 284 millió forintra tőkekivonás miatt. Erről a cég hitelezőit is értesítették."

Tolnában már nyáron is akadtak gondok a hulladék elszállításával - Fadd-Dombori eléggé úszott a szemétben -, ám a teol.hu tavaly novemberi cikke szerint már akkor sok panasz érkezett a lakosság részéről az Alisca Terra munkájára. Nemrég pedig Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő is arról posztolt a Facebookon, hogy Szekszárd sétálóutcájában halomban állt a szemét.

A Napi.hu cikke szerint a probléma nem helyi jellegű, hanem rendszerszintű (máshol is jelentkezik).

Az ágazat gondjait a rezsicsökkentéssel befagyasztott szemétszállítási díjakban, valamint a több éve létrehozott, ám a számlázással jó két éve hadilábon álló Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV) működésében lehet keresni. Jelenleg az NHKV-hez érkeznek be a lakossági befizetések, miközben a helyi, zömmel önkormányzati tulajdonban lévő cégek végzik a tényleges munkát, amik fejében az NHKV visszaosztja nekik a lakossági befizetések egy részét. Több cég arról panaszkodik, hogy nem elég a hozzájuk kerülő pénz, ami kihat a szemétszállításra is, mert nem tudják tankolni a kukásautókat, nem tudnak fejleszteni, stb. Pár hete a Pest és Nógrád megyékben szolgáltató Zöld Híd Kft-vel ugyanez történt, ahogy az Index cikkeiből kiderül.

Emelkedhetnek a szemétdíjak

A Napi.hu cikke szerint hamarosan eldőlhet, hogy jövőre is maradnak változatlanul a szemétszállítási díjak, vagy pedig emelik őket. A MEKH-nek (Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal) ugyanis október végéig kellett javaslatot tennie az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak a 2019-es hatósági díjszabásról.

"A kukaholding akadozó számlázási rendszere és a jelenlegi fenntarthatatlan helyzet miatt a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége már tavaly októberben úgy látta, hogy 2019. január 1-vel muszáj lesz emelni a szemétszállítási árakon. "A Hivatal minden évben határidőben eleget tett díjjavaslat tételi kötelezettségének. A miniszter nem köteles a javaslatot elfogadni és az alapján díjakat hirdetni" - válaszolta a Napi.hu-nak a MEKH. A kormány pedig a kukakáosz alatt már többször jelezte, hogy megvédi a rezsicsökkentés eredményeit" - áll a cikkben.