Már a megyei elnök szerint is keserves eljutni Baranya több részéről Pécsre

2018. július 17. 15:57 2018. júl. 17. 15:57

A fideszes megyei közgyűlési elnök szerint is eléggé rossz a tömegközlekedési kapcsolata Baranya településeinek több mint kétharmadának Pécs felé, emiatt pedig a munkalehetőségek is nagyon zsugorodnak azokon a környékeken.

Madaras Zoltán, a Baranya megyei közgyűlés tavasszal kinevezett új fideszes elnöke a bama.hu-nak adott interjút.

Az új elnök ebben azon tapasztalatairól számolt be, amit egyhónapos megyejárása során hallott-látott a 301 település 300 polgármesterétől.

Sok minden egyéb mellett a következő rész az, ami kiemelést érdemel az interjúból:

"Baranya 301 településéből több mint kétszázban nem tudják megoldani, hogy bejárjanak a Pécs és környékére települt cégekhez, hogy ott többműszakos munkarendben dolgozzanak. Mert sem a tömegközlekedés, sem a bérszínvonal nem engedi meg, hogy egy délutános vagy egy éjszakás műszakot elvállaljanak.

Ezáltal a megye kétharmada olyan helyzetbe került, hogy elnéptelenedünk, vagy közmunkára, mezőgazdasági idénymunkára tudnak csak a települések alapozni. Ez pedig nem lehet életcél egy fiatal számára"

- olvasható az interjúban.

Január végén Benke Norbert, a Vasas Szakszervezeti Szövetség régiós ügyvivője beszélt arról, hogy szükség lenne Pécsett munkásszállók építésére, három fémipari cég már akkor meg tudott volna tölteni egy 200 férőhelyes épületet. A kérdésben sajtótájékoztatót is tartott Szakács László MSZP-s országgyűlési képviselő, aztán Hoppál Péter akkori fideszes kulturális államtitkár is megnyilvánult. Szerinte nagyjából egy óra alatt mindenhonnan el lehet érni Pécset Baranyából, a munkásszállóba pedig az MSZP menekülteket (Hoppál a migránsok szót használta) telepítene.

Nem egyszerű a munkás élete, ha Pécsre jár dolgozni, de nem ott él és nincs autója

Mint ismert, több cég is azzal kereste meg nemrég a szakszervezeteket Baranyában, hogy munkásszállókra lenne szükség a megyeszékhelyen és a megyében. A Pécsi STOP-nak erről Benke Norbert, a Vasas Szakszervezeti Szövetség régiós ügyvivője beszélt, aki elmondta, három fémipari cég csak Pécsen meg tudna tölteni egy 200 fős munkásszállót - ha lenne.

A rendkívül szűk látókörű megjegyzés után február elején cikkezett arról lapunk, hogy Hoppál kijelentésével ellentétben nem annyira könnyű a tömegközlekedési helyzet a megyében: a négy égtáj mentén találomra kiválasztott településeken mutattuk be, hogy milyen nehéz helyközi közlekedéssel reggel korán beérni Pécsre munkakezdésre. (A cikkben egy február 5-ei napot vettünk alapul, ideális körülményekkel - nincs jég, hó, nem fagyott le az út, stb. - számolva, és a Pécsen belüli tömegközlekedést kihagyva vizsgáltuk a közösségi közlekedési kapcsolatokat.)

Jól látható tehát, hogy lenne igény egyrészt munkásszállóra, másrészt Madaras Zoltán szavaiból is az szűrhető le, hogy a megyénél is tisztában vannak a jelenlegi közösségi közlekedés korlátaival. Mindemellett az LMP már egy ideje a regionális tarifaközösségekről beszél, és az is jó pár éves gondolat a közlekedésfejlesztők és néha még kormány részéről is, hogy a MÁV és Volán ne egymás ellenfele, hanem kiegészítése legyen a másiknak.

Az integráció egyelőre eléggé döcög: odáig már két éve eljutottak, hogy egy közös keresőfelületet alkottak, ám azon azóta sem lehet a jegyárakat megnézni, de jegyet sem lehet venni online módon a felületen.